به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیستم های غذایی محرک تغییرات اقلیمی

پایگاه خبری فولاد ایران- طبق برنامه جهانی غذا، بیش از 333 میلیون نفر در حال حاضر از گرسنگی رنج می برند، زیرا تأثیرات شرایط خشک تر و سخت تر باعث از بین رفتن محصولات می شود. قیمت غذا بالاست و بشقاب ها خالی است و امیدی در چشم انداز نیست. ریشه این گرسنگی یک چرخه معیوب است که به بحران جهانی غذا و آب و هوا دامن می زند و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن باعث افزایش قیمت مواد غذایی و ناامنی می شود.
صنعت غذایی جهانی تقریباً یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد و باعث 90 درصد جنگل زدایی می شود. تشدید تأثیرات آب و هوایی ناشی از آن، خشکسالی، سیل، دمای شدید، افزایش سطح آب دریاها را بحرانی تر می کند.
به گزارش فولاد ایران، این سیستم غذایی دنیایی را ایجاد می‌کند که در آن روزانه ۲۷۵۰ کالری اضافی برای هر فرد تولید می‌شود، با این حال ۷۰۰ میلیون نفر با گرسنگی مواجه هستند و تقریباً از هر سه یک نفر نمی‌توانند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.
از 30 نوامبر، کنفرانس آب و هوای COP28 در امارات متحده عربی، پیوندهای بین غذا و تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد و بیانیه رهبران را منتشر می کند که از کشورها می خواهد تا تحولات غذا و کشاورزی را در مرکز تعهدات خود در زمینه آب و هوا قرار دهند. تغییر در حال وقوع است که عمدتاً از پایه انجام می شود. کشاورزان، ماهیگیران و دامداران از دانش محلی و سنتی برای کار با طبیعت، سازگاری با اثرات تغییرات آب و هوا و ادامه تولید استفاده می کنند. اکنون، ما به دولت‌های ملی و محلی، کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران، نیکوکاران و جامعه مدنی نیاز داریم تا با ایجاد راه‌ حل های اصلی برای مشکل جهانی غذا، این تغییرات را افزایش دهیم.
-شیوه‌های کشاورزی سازگار با طبیعت
سیستم های غذایی امروزی اغلب انرژی بر و متکی به سوخت های فسیلی هستند، به ویژه برای آفت کش ها، کودهای مصنوعی و پلاستیک. کشاورزی اکولوژیک از دانش محلی و سنتی برای انطباق با تغییرات به گونه ای استفاده می کند که از سلامت خاک محافظت می کند، تنوع زیستی را افزایش می دهد و طبیعت را حفظ می کند.
رژیم غذایی سالم تر
حدود 9 درصد از جمعیت با گرسنگی مواجه هستند، اما نزدیک به 40 درصد از بزرگسالان اضافه وزن دارند. به گفته سازمان غذا و کشاورزی، رژیم های غذایی نامناسب به مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی، سرطان و چاقی کمک می کند و یکی از عوامل خطر اصلی برای مرگ زودرس است.
به گفته هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا، رژیم های غذایی سالم تر سازگارتر با آب و هوا و طبیعت هستند، زیرا حاوی غذاهای حیوانی کمتر و غذاهای گیاهی بیشتر، به ویژه حبوبات و گیاهان هستند.
بازگرداندن طبیعت
طبیعت می تواند تا یک سوم از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز تا سال 2030 برای محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد و کمک به کشورها برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی کمک کند. گام های مثبت در حال ظهور است. ائتلافی متشکل از 36 موسسه مالی در سال 2021 متعهد شدند که از جنگل زدایی کالاها در سبدهای خود جلوگیری کنند. در حالی که، دولت ها و نیکوکاران در سال 2021 توافق کردند که نقش مردم بومی و جوامع محلی را به عنوان نگهبان جنگل ها و طبیعت به رسمیت بشناسند و پیش ببرند.
کاهش ضایعات مواد غذایی
طبق گزارش سازمان ملل، حدود 13 درصد از مواد غذایی تولید شده در سطح جهان بین برداشت و خرده فروشی از بین می رود. این امر مستلزم یک کمپین آگاهی عمومی هماهنگ است که مردم را تشویق می کند تا ضایعات غذایی خود را کاهش دهند، همچنین زیرساخت های سردخانه ای برای حمل و نقل مواد غذایی و استانداردهای ثابت برای برچسب گذاری استفاده از آنها را بهبود بخشد.
به یاد داشته باشیم که جمعیت سالم و تغذیه شده برای ایجاد آینده ای سالم تر و انعطاف پذیرتر برای همه ضروری است.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۵۶
تعداد بازدید : ۲۶۶
کد خبر : ۶۷,۹۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید