به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا چین مشکلات اقتصادی را در سال 2024 پشت سر خواهد گذاشت؟

پایگاه خبری فولاد ایران- پس از بحران مالی جهانی 2007-2009، اقتصاددانان به سرعت دریافتند که اقتصاد جهانی دیگر هرگز به همان شکل سابق نخواهد بود. چند سال بعد این امر توسط رهبران چین نیز پذیرفته شد. آنها استدلال کردند که این تغییرات نشان دهنده یک تحول ضروری در اقتصاد چین است که باید پذیرفته شود.
به گزارش 
فولاد ایران، پس از مبارزات طولانی چین علیه کووید-19 و بازگشایی ناامیدکننده آن در سال جاری، این احساسات دوباره در حال ظهور است. چشم انداز رشد چین از نظر ساختاری ضعیف تر به نظر می رسد. چندین اقتصاددان وضعیت عادی جدیدی را در بازار سرکش املاک چین اعلام کرده اند. برخی مفسران امیدوارند که در پی دیدار اخیر رهبران دو کشور، تعادل جدیدی در روابط چین با آمریکا برقرار شود. در سپتامبر، کای فانگ از آکادمی علوم اجتماعی چین، یک حالت عادی جدید را شناسایی کرد که توسط ترکیبی از کاهش جمعیت چین، مصرف‌کنندگان خاکستری و کارفرمایان سخت‌گیر به وجود آمده است.
رهبران چین به زودی برای کنفرانس مرکزی کار اقتصادی حزب کمونیست در پکن گرد هم خواهند آمد. مذاکرات آنها به تعیین یک هدف رشد برای سال 2024 کمک خواهد کرد که در ماه مارس اعلام خواهد شد. اکثر پیش بینی ها انتظار دارند اقتصاد چین کمتر از 5 درصد رشد کند. مودیز 4 درصد پیش بینی کرده است. بنابراین مقامات باید تصمیم بگیرند که چقدر سخت در برابر این کندی مقاومت کنند.
یک هدف بلندپروازانه می‌تواند هدفی را نیز دنبال کند، که بر تعهد دولت به رشد تأکید می‌کند و به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که در صورت نیاز، کمک‌های مالی بیشتری در راه است.
بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه رکود املاک چین به پایان می رسد، نمی توان به چگونگی رشد اقتصاد فکر کرد.
طبق سرشماری سال 2020، چین اکنون از مساحت 42 متر مربع برای هر نفر برخوردار است. مقداری که با بسیاری از کشورهای اروپایی قابل مقایسه است. در ظاهر، این نشان می دهد که بازار در حال حاضر اشباع شده است. خانم یائواز یک شرکت تحقیقاتی، تخمین زده است که چین ممکن است در نهایت به فضای زندگی برای هر نفر در حدود 45 تا 50 متر مربع برسد که مناطق مشترک را شامل شود. بنابراین، فروش ملک این کشور ممکن است از سطوح رکود سال 2023 رشد کند، حتی اگر هرگز به افتخارات سال های قبل باز نگردند.
توسعه دهندگان املاک همچنین می توانند از تلاش های جدید دولت برای نوسازی "روستاهای شهری" بهره مند شوند.
رکود املاک چین همچنین نیاز به یک "عادی جدید" در ترتیبات مالی این کشور را آشکار کرده است. این رکود به فروش زمین آسیب رسانده و یک منبع حیاتی درآمد را برای دولت های محلی قطع کرده است. این امر، جبران بدهی‌ها را برای آنها دشوارتر کرده است. همانطور که مودیز می گوید، این بدهی های احتمالی در حال «تبلور» هستند.
دولت مرکزی مایل است با انتشار اوراق قرضه صادر شده توسط ابزارهای تامین مالی دولت محلی، از نکول آشکار هر یک از معاملات عمومی جلوگیری کند. اما همچنین مایل است از کمک مالی گسترده‌تر جلوگیری کند، که باعث تشویق وام‌دهی بی‌احتیاطی به چنین وسایل نقلیه‌ای در آینده می‌شود. اگرچه هرگونه کمکی که دولت مرکزی با  اکراه ارائه می‌کند و مالیه عمومی را تضعیف می‌کند، امتناع از کمک نیز می‌تواند از نظر مالی نیز گران تمام شود. در حال حاضر، رابطه بین دولت مرکزی چین، دولت‌های محلی آن و دستگاه‌های تامین مالی دولت محلی همچنان در حال پیشرفت است.
یکی دیگر از نشانه های بالقوه گرمای بیش از حد، وام دهی بیش از حد است. بانک تسویه بین‌المللی، یک باشگاه از بانک‌های مرکزی، «شکاف اعتباری» یک کشور را محاسبه می‌کند که موجودی اعتبار شرکت‌ها و خانوارها را با روند آن مقایسه می‌کند. از سال 2012 تا 2018 و بار دیگر در اواسط سال 2020، شکاف اعتباری چین از آستانه امن 10 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رفت. با این حال این شکاف از آن زمان ناپدید شده است. مشکل چین اکنون تامین اعتبار بیش از حد برای شرکت ها و خانوارها نیست. تقاضای ضعیف وام است.
بنابراین هیچ یک از این آزمون ها نشان نمی دهد که اقتصاد چین خیلی سریع در حال رشد است و رشد بسیار آهسته خطرات خود را به همراه دارد. اگر سیاستگذاران چین برای افزایش تقاضا تلاش بیشتری نکنند، ممکن است نتوانند تورم را از بین ببرند، که سودآوری شرکت‌ها را از بین می‌برد، بار بدهی را افزایش می‌دهد و عدم بهبود مصرف را تثبیت می‌کند.
به گفته کریستین لاگارد، رئیس وقت صندوق بین‌المللی پول، پس از بحران مالی جهانی، بسیاری از اقتصادها همراه با رشد کمتر از حد نصاب درهم ریختند. آنها خود را به یک «عادی جدید» تسلیم کردند، اما در عوض در یک «متوسط جدید» قرار گرفتند. چین ممکن است خود را مرتکب همین اشتباه کند.


منبع: اکونومیست

۱۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۲۶۵
کد خبر : ۶۷,۹۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید