پایگاه خبری فولاد ایران- صادرات چین در ماه نوامبر اندکی افزایش یافت و یک دوره شش ماهه افت متوالی را شکست و سیاستگذارانی که به دنبال احیای شاخص در دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند را امیدوار کرد. آمارهای رسمی روز پنجشنبه نشان داد که صادرات سالانه 0.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، این در حالی است که در نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیش بینی کاهش 1.1 درصدی بود.
به گزارش فولاد ایران، صادرات در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد کاهش یافت. با این حال، واردات در مقایسه با پیشبینی افزایش 3.3 درصدی و افزایش 3 درصدی در ماه اکتبر، 0.6 درصد کاهش یافت و این نگرانیها را در مورد ضعیف بودن تقاضای داخلی افزایش داد.
جولیان ایوانز پریچارد، رئیس اقتصاد چین در کپیتال اکونومیکس گفت: «به نظر می رسد چین در حال به دست آوردن سهم بازار صادراتی در یک محیط کلی است که حجم تجارت جهانی در حال کاهش است.»
تجارت بینالملل ضعیف چین یکی از منابع اصلی فشار برای سیاستگذاران در پکن است که از زمان کاهش محدودیتهای Covid-19 در پایان سال گذشته، با بحران نقدینگی در بخش املاک و مصرف داخلی پایین دست و پنجه نرم میکنند. اما اقتصاددانان می گویند از نظر حجمی، صادرات چین در سال جاری به بالاترین حد خود رسیده است زیرا صادرکنندگان این کشور قیمت ها را کاهش داده اند.
ایوانز پریچارد گفت: «این تغییر ساختاری به سمت خودروهای الکتریکی در حال انجام است و چین تولیدکننده غالب آن است. بنابراین این تا حدودی باعث افزایش صادرات شده است.»
تولیدکنندگان چینی احتمالاً فضای بیشتری برای کاهش قیمتها در سال آینده نخواهند داشت، که میتواند منجر به عملکرد ضعیفتر صادرات در سال 2024 شود. به گفته اقتصاددانان، واردات کمتر از حد انتظار نشان دهنده تقاضای داخلی ضعیفتر است و اینکه اقتصاد تحت تأثیر کندی املاک قرار گرفته است، در حالی که افزایش صادرات به بهبود تقاضای جهانی برای کالاهای چینی اشاره دارد.
تورم پایین و ارز ضعیفتر چین نیز میتواند به صادرات این کشور کمک کند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کند، در حالی که خودروهای الکتریکی، باتریهای لیتیومی و ماژولهای خورشیدی نیز ممکن است به رشد خود ادامه دهند. صادرات چین به تقویت اقتصاد این کشور در طول سه سال همهگیری که به روی جهان بسته شد کمک کرد، اما در سال 2023 با توجه به تورم بالای جهانی و افزایش نرخ بهره باعث کاهش تقاضا برای کالاهای این کشور شده است. اداره گمرک چین اعلام کرد که اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری آن در 11 ماه اول سال پس از بلوک تجاری اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است. این در حالی است که صادرات به ایالات متحده، سومین شریک تجاری بزرگ، 8.5 درصد کاهش یافته است.
منبع: فایننشال تایمز