پایگاه خبری فولاد ایران- هزینه انتقال انرژی تا سال 2050 بیش از 100 تریلیون دلار برآورد شده است. در واقع، طبق محاسبات کمیسیون انتقال انرژی، گروهی از رهبران تجاری، هزینه آن 110 تریلیون دلار خواهد بود.
این رقم یعنی تقریبا 3.5 تریلیون دلار در سال و معادل 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی پیش بینی شده برای این دوره را نشان می دهد. به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، این رقم چندان چشمگیر یا ترسناک به نظر نمی رسد.
به گزارش فولاد ایران، تخمینهای زیادی از هزینه انتقال و چشماندازهای متفاوتی برای تولید ناخالص داخلی جهانی وجود دارد، اما به جرات میتوان گفت که وقتی از گذار صحبت میکنیم، در مورد تریلیونهایی صحبت میکنیم که باید هر سال هزینه شود. و به نظر می رسد که بسیاری از سرمایه گذاران و اکثر مصرف کنندگان معمولی تمایلی به تحمل این بار ندارند.
پیش از COP28 امسال که در روز پنجشنبه در دبی آغاز شد، رویترز گزارش داد که حامیان انتقال نگران نرخهای بهره بالا هستند که هزینه سرمایه را گران تر میکند و تهدیدی برای کاهش شور و شوق انتقال در میان سرمایهگذاران بالقوه است.
در واقع، نرخهای بهره بالاتر توسط شرکتهای بادی و خورشیدی به دلیل هزینههای بالاتر و مشکلات اقتصادی فزایندهشان، مقصر شناخته شدهاند. آنها همچنین به دلیل درخواست شرکتهایی برای دریافت یارانههای بالاتر از دولت و همچنین قیمتهای بالاتر برای برق خود مورد سرزنش قرار گرفتهاند. نرخهای بالاتر، کسب سود برای بسیاری از این شرکتها را به چالشی تبدیل کرده است.
در ایالات متحده، خودروسازان در حال از دست دادن پول در خودروهای الکتریکی هستند، زیرا تقاضا ضعیفتر از حد انتظار است. در اروپا، صنعت خوشبین است و به لطف عرضه بسیاری از مدل های جدید مقرون به صرفه، افزایش فروش خودروهای برقی را پیش بینی می کند. از سوی دیگر، کاهش تدریجی یارانه های برقی در آلمان از اول ژانویه منجر به هشدارهایی در مورد فروش کمتر خودروهای برقی شده است، و Consumer Reports به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد خودروهای برقی نسبت به خودروهای ICE قابل اعتمادتر هستند. هر دو می توانند بر چشم انداز فروش تأثیر بگذارند.
لیست نمونه ها طولانی است. نکته این است که این انتقال گرانتر از آن چیزی است که بیشتر کشورها بتوانند هضم کنند. برای سرمایه گذاران، تحولات فوق از منظر بازده نگران کننده است. برای مصرف کنندگان، تا زمانی که این خودروهای برقی ارزان از خط تولید خارج نشوند، تغییر از ICE به برق واقعاً کاری نیست که با خوشحالی انجام دهند.
منبع: Oilprice