پایگاه خبری فولاد ایران- بیش از هزار مایل دورتر از غزه، یک بحران دریایی در حال وقوع است که می تواند جنگ بین اسرائیل و حماس را به یک امر جهانی با پیامدهایی برای اقتصاد جهانی تبدیل کند. از 15 دسامبر، چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان، cma cgm، Hapag-Lloyd، Maersk و msc، خدمات خود را در دریای سرخ، مسیری که ترافیک کانال سوئز باید از طریق آن عبور کند، متوقف یا تعلیق کرده اند. شبه نظامیان حوثی که به سلاحهای پیشرفته مجهز هستند، حملات خود را به جریانهای کشتیرانی جهانی بیشتر کرده اند. با بسته شدن ناگهانی یکی از شریانهای تجاری بزرگ جهان، آمریکا و متحدانش در حال افزایش فعالیتهای دریایی در خاورمیانه هستند و حتی ممکن است به حوثیها حمله کنند تا بتوانند عبور آزاد را دوباره برقرار کنند.
باب المندب تنگه باریکی بین آفریقا و شبه جزیره عربستان است که تخمین زده می شود 12 درصد حجم تجارت جهانی به طور معمول از طریق آن و شاید 30 درصد از ترافیک کانتینری جهانی از طریق آن انجام می شود. این منطقه به منطقه ممنوعه تبدیل شده است زیرا حوثیهای مستقر در یمن به کشتیها حمله میکنند و ظاهراً در حمایت از فلسطینیها در غزه هستند. در 15 دسامبر، حوثیها تهدید کردند که به یک کشتی حمله میکنند، کشتی دیگری را با پهپاد مورد اصابت قرار دادند و دو موشک بالستیک به سمت mv Palatium III پرتاب کردند که یکی از آنها به کشتی اصابت کرد. در روز شانزدهم دسامبر نیز امریکا و بریتانیا 15 پهباد حوثی ها را سرنگون کردند.
در مواجهه با خطر فزاینده حمله به کشتی ها و کشته شدن خدمه آنها، صنعت کشتیرانی جهانی در حال اعلام وضعیت اضطراری است.
در 15 دسامبر، چهار شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان، cma cgm، Hapag-Lloyd، Maersk و msc، گفتند که کشتیهایشان از کانال سوئز در هر دو جهت استفاده نخواهند کرد «تا زمانی که گذرگاه دریای سرخ امن باشد» و برخی از کشتیها از طریق آن تغییر مسیر خواهند داد.
این چهار شرکت با هم 53 درصد از تجارت جهانی کانتینر را تشکیل می دهند. اپراتورهای کوچکتر کانتینری، همچنین شرکت های حمل و نقل فله خشک و شرکت های نفتکش، اکنون ممکن است از آنها پیروی کنند.
این بحران دو پیامد بزرگ دارد: یکی برای اقتصاد جهانی و دیگری در رابطه با خطرات تشدید نظامی در خاورمیانه در حالی که کشورهای غربی تلاش می کنند نظم را دوباره برقرار کنند.
به گزارش فولاد ایران، برای اقتصاد جهانی، بسته شدن طولانی مدت مسیر سوئز هزینه های تجارت را افزایش می دهد، زیرا کشتیرانی در سراسر آفریقا تغییر مسیر می دهد. زمان تحویل کالا و حق بیمه افزایش می یابد. اختلال کوتاه مدت زنجیره تامین نیز می تواند ناشی از تغییر مسیر تجارت در مقیاس گسترده باشد. در سال 2021 کشتی Ever Given، یک کشتی تحت هدایت تایوانی، به گل نشست و کانال را به مدت شش روز مسدود کرد و بحران زنجیره تامین جهانی را تشدید کرد. اگر تصور شود که بحران امنیتی دریای سرخ کشتیرانی در دریای عرب را تهدید میکند، که شاید یک سوم عرضه نفت جهانی از طریق دریا از آن عبور میکند، هزینههای اقتصادی بهطور چشمگیری بیشتر خواهد بود.
منبع: اکونومیست