به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عواقب آکادمیک تنش های ایالات متحده با چین

پایگاه خبری فولاد ایران- در دهه 1980، فو شیانگدونگ یک دانشجوی جوان چینی ویروس شناسی بود که برای تحصیل در رشته بیوشیمی به ایالات متحده آمد. بیش از سه دهه بعد، او یک مقام استادی معتبر در کالیفرنیا داشت و در حال انجام تحقیقات امیدوارکننده در مورد بیماری پارکینسون بود.
اما اکنون فو در یکی از دانشگاه های چین تحقیقات خود را انجام می دهد. حرفه آمریکایی او با از بین رفتن روابط ایالات متحده و چین از مسیر خارج شد و همکاری های او با یک دانشگاه چینی زیر ذره بین قرار گرفت و او در نهایت استعفا داد.
داستان فو منعکس کننده ظهور و سقوط تعامل دانشگاهی ایالات متحده و چین است.
به گزارش فولاد ایران، از آغاز سال 1978، چنین همکاری هایی برای چندین دهه گسترش یافت که عمدتاً از نوسانات در روابط بین دو کشور جدا شده بود. امروز، این روند رو به افول است و واشنگتن به پکن به عنوان یک رقیب استراتژیک نگاه می کند و نگرانی های فزاینده ای در مورد جاسوسی چین وجود دارد. تعداد دانشجویان چینی در ایالات متحده کاهش یافته است و همکاری تحقیقاتی ایالات متحده و چین در حال کاهش است. دانشگاهیان به دلیل ترس از اینکه اشتباهات به ظاهر جزئی می تواند به شغل آنها پایان دهد، از پروژه های بالقوه چین دوری می کنند.
این کاهش فقط به دانشجویان و محققان آسیب نمی رساند. تحلیلگران می گویند که این امر رقابت پذیری آمریکا را تضعیف می کند و تلاش های جهانی برای رسیدگی به مسائل بهداشتی را کند می کند. همکاری های قبلی منجر به پیشرفت های قابل توجهی از جمله در نظارت بر آنفولانزا و توسعه واکسن شده بود.
برای برخی، با توجه به تشدید تنش‌های ایالات متحده و چین، چشم‌انداز پیشرفت‌های علمی باید عقب تر از نگرانی‌های امنیتی قرار گیرد. از نظر آنها، چنین همکاری هایی با دسترسی چین به اطلاعات حساس تجاری، دفاعی و فناوری، می تواند به نفع چین باشد. آنها همچنین می ترسند که دولت چین از حضور خود در دانشگاه های آمریکا برای نظارت و آزار و اذیت مخالفان استفاده کند.
در فلوریدا، یک قانون ایالتی با هدف مهار نفوذ کشورهای خارجی، این نگرانی را ایجاد کرده است که دانشجویان چینی ممکن است عملاً از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های دولتی این ایالت منع شوند.
بر اساس گزارش بنیاد ملی علوم، بیش از 87 درصد از دانشجویان چینی که دکترای خود را در ایالات متحده دریافت کرده‌اند، از سال 2005 تا 2015 قصد داشتند در ایالات متحده بمانند. این درصد در سال 2021 به 73.9 کاهش یافت، اما در سال 2022 به 76.7 رسید که بالاتر از میانگین 74.3 درصد برای همه دانشجویان خارجی که مدرک دکترای تحقیقاتی در ایالات متحده دریافت کرده بودند.
رائو یی، یک نوروبیولوژیست برجسته که در سال 2007 از ایالات متحده به چین بازگشت، گفت: سیاست های آمریکا در رابطه با ابتکار چین "از لحاظ اخلاقی اشتباه است."
او گفت: «ما خواهیم دید که چقدر طول می کشد تا دولت ایالات متحده و دانشمندان آن چنین اشتباهاتی را تصحیح کنند و برای دیدن تصویر بزرگتر از توسعه انسانی، فراتر از کوته فکری، راهی بیابند. در طول تاریخ، همیشه این دولت‌های فاسد اخلاقی هستند که از مسدود کردن ارتباطات علمی و آزار و اذیت دانشمندان دفاع می‌کنند.»


منبع: CNBC

۴ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۲۴۰
کد خبر : ۶۸,۱۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید