به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی روند سهام بازارهای نوظهور برای سال پیش رو

پایگاه خبری فولاد ایران- شاخص‌های سهام در بازارهای نوظهور عملکرد ضعیفی نسبت به افزایش ارزش سهام در سال جاری داشته‌اند. آنها نه تنها از سهام آمریکا، ژاپن و اروپا، بلکه حتی از سهام بریتانیا عقب مانده اند. از آنجایی که فدرال رزرو سیگنال می دهد که احتمالاً افزایش نرخ بهره تمام شده است، و قیمت گذاری بازار اوراق قرضه در یک سری کاهش در سال آینده، به نظر درست می رسد که بپرسیم آیا زمان آن رسیده است که بازارهای نوظهور عقب نشینی کنند؟
به گزارش فولاد ایران، بازارهای سهام کشورهای نوظهور در سیاست، چالش های اقتصادی و ترتیبات نهادی متفاوت هستند. ترکیه از بسیاری جهات با تایوان فاصله دارد. در مجموع، زمانی که دلار آمریکا در حال تضعیف است، چشم انداز نرخ های جهانی خوش خیم است، اقتصاد جهانی به سرعت در حال رشد است و حجم تجارت بین المللی در حال افزایش است، آنها تمایل دارند که عملکرد خوبی داشته باشند. اما آنچه آنها را فراتر از طبقه بندی شاخص MSCI متحد می کند، اهمیت عوامل خطر کلان در سطح كشور برای عملکرد آنها است.
چین تقریباً 30 درصد از بازار را تشکیل می دهد و انحطاط اموال عمومی آن ضربه سختی به اقتصاد داخلی وارد کرده است. پس از سرکوب شرکت‌های فناوری و آموزش، عدم قطعیت مقررات همچنان بر مدیران سهام حاکم است. علاوه بر این، تصویر بین المللی برای چین دشوار است. از زمانی که ترامپ در سال 2018 موجی از تعرفه‌ها را بر طیفی از کالاهای وارداتی چین اعمال کرد، سهم این کشور از واردات کالاهای آمریکایی حدود یک سوم کاهش یافته است و آن را پس از مکزیک به عنوان منبع کالاهای وارداتی کاهش داده است.
در مقابل، بزرگترین بازارهای بعدی - هند و تایوان - در بین با ارزش ترین بازارهای جهان در حال ظهور قرار دارند. هند از رونق داخلی برخوردار است. به گفته صندوق بین‌المللی پول، راه‌اندازی «India Stack» - یک ابتکار پرداخت‌های دیجیتال با حمایت دولت - با وارد کردن مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به اقتصاد رسمی، دریافت‌های مالیاتی را افزایش داده و منجر به گسترش عظیم خدمات مالی شده است. دولت همچنین کسری های مالی زیادی را حفظ کرده و درآمد بادآورده مالیاتی خود را در قالب سرمایه گذاری عمومی به اقتصاد بازگردانده است. زیرساخت ها در حال ارتقا هستند و توسط شرکت های خارجی مورد استقبال قرار می گیرند. هند با قیمتی بیش از 22 برابر درآمد مورد انتظار سال آینده، اکنون با ارزش ترین بازار سهام در جهان است.
بازدهی بازار تایوان، مانند کره جنوبی، تحت تأثیر رونق فناوری جهانی قرار گرفته است: سهام فناوری به ترتیب بیش از 70 درصد و حدود نیمی از سرمایه گذاری بازارهای آنها را تشکیل می دهند. TSMC، بزرگترین سازنده تراشه قراردادی جهان، به تنهایی بیش از 40 درصد از بازار تایوان را در اختیار دارد.
بازارها در برزیل و مکزیک نیز بازدهی خوبی داشته اند. اما EM Advisors، یک بوتیک تحقیقاتی تخصصی، هشدار می‌دهد که با توجه به نرخ بهره برزیل که به طور قابل‌توجهی بالاتر از رشد تولید ناخالص داخلی اسمی است و اقتصاد در حال سقوط در رکود است، باد مخالف برای درآمد شرکت و مقامات مالی ایجاد می‌شود. برخی از بازارهای اروپای شرقی عملکرد چشمگیری داشته اند، اما آنها فقط وزن شاخص کوچکی دارند.
سال 2024 همراه با هزارتوی انتخاباتی است. مهمترین انتخابات برای سهام در حال ظهور، انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر خواهد بود که نتیجه آن پتانسیل بی ثبات کردن هر بازاری را دارد. فراتر از این، کشورهایی که بیش از نیمی از ارزش بازار شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی را به خود اختصاص می‌دهند، شاهد انتخابات عمومی خواهند بود.
آرا در اندونزی و کره جنوبی به نظر نمی رسد که پتانسیل زیادی برای تأثیر قابل توجه در بازار داشته باشند. در هند، انتخاب مجدد مودی کاملاً مطمئن است و کنگره ملی آفریقا بعید است که در آفریقای جنوبی کاملاً شکست بخورد. کلودیا شینبام، کاندیدای مورد نظر رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز-اوبرادور، با اختلاف زیادی در نظرسنجی ها در مکزیک پیشتاز است. اما برگزاری انتخابات عمومی تایوان در ژانویه بسیار دشوارتر به نظر می رسد.
اجماع برای چشم انداز خوش خیم بازار اوراق قرضه جهانی و فرود نرم، بازارها را وسوسه انگیز می کند. اما جنگ های داغ در اروپا و خاورمیانه و یک تقویم انتخاباتی شلوغ، مقداری ریسک ژئوپلیتیکی را تضمین می کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۰ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۳۴
تعداد بازدید : ۲۳۶
کد خبر : ۶۸,۲۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید