به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی های فایننشال تایمز برای سال 2024

پایگاه خبری فولاد ایران- علی رغم پیش بینی های نویسندگان فایننشال تایمز در سال 2023،  S&P 500 نه تنها 10 درصد سقوط نکرد، بلکه بیش از 20 درصد صعود کرد (اگرچه بیشتر توسط تنها هفت سهام فناوری هدایت می شد). به گزارش فولاد ایران، اروپا خاموشی را تجربه نکرد و رشته ای از نکول ها در آفریقا اتفاق نیفتاد، اگرچه اتیوپی این هفته اعلام نکول کرد.
اما پیش بینی های امسال در مورد چه موضوعاتی است؟
انتخابات امریکا
آیا ترامپ در انتخابات پیش روی امریکا برنده خواهد شد؟ جواب آنها نه است. اما - با فرض برطرف شدن موانع قانونی اخیر علیه ترامپ در کلرادو و مین - مبارزات انتخاباتی او علیه جو بایدن بدترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ایالات متحده خواهد بود. ترامپ حداقل در یکی از چهار محاکمه خود، احتمالاً در دو محاکمه، قبل از انتخابات محکوم خواهد شد و آن به عنوان آزار و اذیت سیاسی توسط «خانواده جنایت بایدن» معرفی خواهد شد. به هر حال، اگرچه بایدن به وضوح در حال پیر شدن است، اما اکثریت محدود ترامپ را رد می کنند تا حمایت از بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری اشته باشند.
گرم شدن هوا
آیا سال 2024 به عنوان گرم ترین سال ثبت شده از سال 2023 پیشی می گیرد؟ بله. سال 2023 با گرمای شدید بسیار سوزان همراه بود که تقریباً به طور قطع ثابت می شود که گرم ترین سال در 174 سال ثبت آب و هوا خواهد بود، اما بسیاری از دانشمندان انتظار دارند سال 2024 حتی گرمتر باشد، زیرا گرمای سال 2023 با ظهور یک الگوی آب و هوایی طبیعی ال نینو تقویت شده است. این معمولاً بیشترین تأثیر را بر دمای جهانی پس از رسیدن به اوج خود دارد که ممکن است تا ژانویه 2024 رخ ندهد.
درگیری های ژئوپولیتیکی
آیا جنگ اسرائیل و حماس باعث درگیری منطقه‌ای تمام عیار خواهد شد؟ نه. جنگ باعث خشونت در سراسر منطقه شده است که شامل گروه های شبه نظامی می شود. بزرگترین نگرانی این است که درگیری های مرزی بین حزب الله، جنبش قدرتمند لبنان و نیروهای اسرائیلی به یک درگیری تمام عیار بین این دو تبدیل شود. واضح است که دولت بنیامین نتانیاهو دیگر نمی‌تواند با مبارزان حزب‌الله که در مرز لبنان و اسرائیل اردو زده‌اند زندگی کند، اما امید این است که فشار دیپلماتیک این وضعیت را مهار کند.
امریکا
آیا ایالات متحده به فرود نرم دست خواهد یافت؟ بله، در کوتاه مدت. تورم به گونه ای کاهش یافته است که حتی فدرال رزرو را در سال جاری شگفت زده کرده است و رشد اقتصادی قوی تر از آنچه اکثر اقتصاددانان انتظار داشتند باقی مانده است. از آنجایی که مخارج مصرف کننده همچنان قوی است و رشد دستمزد نسبتا به خوبی مهار شده است، فرود نرم می تواند برای چندین ماه ادامه یابد.
بریتانیا
آیا کیر استارمر نخست وزیر بریتانیا می شود؟ بله، اگرچه ممکن است انتخابات بریتانیا تا ژانویه 2025 برگزار نشود. محافظه کاران ریشی سوناک به نظر متفرقه و خسته به نظر می رسند. تعداد کرسی هایی که اپوزیسیون کارگر باید کسب کند به این معنی است که می تواند در هر نقطه ای بین یک دولت اقلیت و نزولی که نظرسنجی ها در حال حاضر به آن اشاره می کنند، بیفتد. اما دیدن اینکه چگونه نخست وزیر می تواند حمایت کافی برای حفظ قدرت را به دست آورد، بسیار سخت است.
چین
آیا رشد اقتصادی چین به 3 درصد یا کمتر خواهد رسید؟ خیر. کیفیت رشد چین قطعاً در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری بدتر شده است. بازار املاک که تقریباً یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، به آرامی در حال فروپاشی است. بسیاری از دولت های محلی در بدهی غرق شده اند. مصرف کننده چینی مردد است. اما رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 هنوز هم به راحتی از 4 درصد فراتر خواهد رفت – با کمک مجموعه ای از بسته های نجات بدهی، طرح های محرک مالی و سایر اشکال حمایت رسمی. پیشرفت در فناوری همچنان قوی خواهد بود.
اوکراین
آیا ایالات متحده و اتحادیه اروپا به تامین مالی اوکراین ادامه خواهند داد؟ بله. از آنجایی که ضدحمله اوکراین علیه تهاجم روسیه در اواخر سال 2023 متوقف شد، حمایت نظامی و مالی از کیف به موضوعی بحث برانگیز در دو سوی اقیانوس اطلس تبدیل شد. دولت بایدن مصمم است که تدارکات را ادامه دهد. توافق با جمهوری خواهان در کنگره ممکن است شامل امتیازاتی برای امنیت مرزی ایالات متحده در ازای کمک های طولانی به اوکراین باشد. اگر دونالد ترامپ به ریاست جمهوری بازگردد، چالش بزرگ تری پیش خواهد آمد. در همین حال، رهبران اتحادیه اروپا باید در اوایل سال 2024 راه هایی برای دور زدن وتوی مجارستان در مورد بسته کمک مالی 50 میلیارد یورویی بیابند. اما احتمال دارد که اوکراین هنوز برای دستیابی به یک پیشرفت نظامی تلاش کند، بنابراین برای مذاکره با مسکو تحت فشار فزاینده ای قرار خواهد گرفت.
اروپا
آیا اورسولا فون در لاین برای دومین بار به عنوان رئیس کمیسیون اروپا دست می یابد؟ بله، با کمی تلاش. اورسولا فون در لاین در دوره‌ای که با بحران‌ها مشخص شده بود، خود را به خوبی ثابت کرد و ارزش اقدام مشترک اتحادیه اروپا در وام‌گیری، سلامت، هزینه‌های دفاعی و سیاست انرژی را به اثبات رساند. قرارداد سبز اروپایی او تا حد زیادی در مسیر خود باقی مانده است. اما عادت او به ایجاد سیاست‌ها در مورد پایتخت‌ها و همسویی نزدیک با واشنگتن، برخی از رهبران را آزار داده است.
ژاپن
آیا بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را به بالای صفر خواهد رساند؟ 2024 سالی خواهد بود که بانک مرکزی ژاپن در نهایت کنترل منحنی بازده و نرخ های بهره منفی را کنار می گذارد. با این حال، برخلاف انتظارات بازار در مورد چندین افزایش بیشتر، نرخ‌ها سال را بالاتر از صفر به پایان نمی‌رسانند. با رشد متوسط دستمزدها، ین قوی تر در چشم انداز به دلیل اوج گرفتن نرخ بهره در ایالات متحده و دلایلی برای ترجیح منحنی بازدهی تندتر، بعید به نظر می رسد که بانک مرکزی نرخ مثبتی را تعیین کند - اگرچه مانند هر پیش بینی بانک مرکزی، خیلی به داده های دریافتی بستگی دارد.
افریقا
آیا آرای کنگره ملی افریقا ANC در انتخابات آفریقای جنوبی به زیر 50 درصد خواهد رسید؟ بله، پس از 30 سال قدرت. کنگره ملی آفریقا برای اولین بار از زمانی که نلسون ماندلا در سال 1994 رئیس جمهور شد، اکثریت مطلق را از دست خواهد داد. وجهه حزب توسط سال ها فساد، بی کفایتی و ارائه خدمات دهشتناک فرسوده شده است. این منطقه از نظر سرانه واقعی، 15 سال است که اقتصاد راکد داشته است. در سال 2019، تحت ریاست جمهوری سیریل رامافوزا، آرای کنگره ملی آفریقا به 57.5 درصد کاهش یافت. امسال دوباره سقوط خواهد کرد.
آرژانتین
آیا آرژانتین اقتصاد خود را دلاری می کند؟ خیر. برخی استدلال می کنند که آرژانتینی های رنج کشیده قبلاً پزو را پایین آورده اند: آنها در دلار پس انداز می کنند و به طور غیررسمی ملک را به دلار می خرند و می فروشند. اما علی‌رغم وعده‌های کمپین انتخاباتی‌اش برای دلاری‌کردن اقتصاد، خاویر مایلی، رئیس‌جمهور آزادی‌خواه جدید و رادیکال آرژانتین، در اولین اقدامات اقتصادی‌اش کاهش ارزش پول را کنترل کرد. اگرچه لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد او اصرار داشت که پذیرش واحد پول ایالات متحده همچنان یک هدف بلندمدت است، اما بعید به نظر می رسد که این امر در سال 2024 اتفاق بیفتد.
انرژی تجدیدپذیر
آیا انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق جهانی از زغال سنگ پیشی خواهند گرفت؟ خیر. در حالی که انتظار می‌رود سهم انرژی تجدیدپذیر در تولید از زغال‌سنگ در چند سال آینده پیشی بگیرد، به لطف چین بعید به نظر می‌رسد این اتفاق در سال 2024 رخ دهد. تقاضای چین برای زغال سنگ در سال 2023 به سرعت در حال افزایش است و در حالی که انرژی های تجدیدپذیر نیز به سرعت در حال رشد هستند - انتظار می رود حدود 90 درصد از کل ظرفیت تولید جدید در جهان را تشکیل دهد - این برای پیشی گرفتن از تولید زغال سنگ در سال آینده کافی نخواهد بود، حتی اگر مصرف زغال سنگ غرب کاهش می یابد. اما نقطه اوج دور نیست.
اوراق قرضه
آیا سرمایه گذاران مجددا به اوراق قرضه باز خواهند گشت؟ بله. تورم سوزان و افزایش بی امان نرخ بهره به این معنی بود که تا ماه اکتبر، شاخص کل اوراق قرضه بلومبرگ بارکلیز 4 درصد کاهش یافت و خاطرات سال 2022 را دوباره زنده کرد و تلاش سرمایه گذاران بزرگ را ناامید کرد. اکنون، سرمایه گذاران بر این باورند که به نوعی کاهش سرعت به اقتصاد ایالات متحده وارد می شود، زیرا در نهایت اثرات تاخیری افزایش نرخ بهره آغاز می شود. با کاهش تورم و کاهش نرخ در افق، اوراق قرضه سرمایه گذاری مطمئن تری به نظر می رسد.


منبع: فایننشال تایمز

۱۰ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۲۹۴
کد خبر : ۶۸,۲۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید