به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ده موضوع قابل توجه سال 2024

پایگاه خبری فولاد ایران- زندگی به سرعت شما را درگیر می کند. چه افزایش درگیری‌های مسلحانه باشد، چه ترسیم مجدد نقشه منابع انرژی جهانی یا پیشرفت سریع در هوش مصنوعی (ai)، جهان با سرعت شگفت‌آوری در حال تغییر است. به گزارش فولاد ایران، از وضعیت خاورمیانه گرفته تا استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تا درمان چاقی، همه چیز با روشی که همین یک یا دو سال پیش انجام می‌شد، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. هدف ما این است که به شما کمک کنیم جهان بینی خود را به روز نگه دارید و به شما بگوییم که چه چیزی ممکن است آینده باشد.
ا- انتخابات
انتخابات در سرتاسر جهان، وضعیت جهانی دموکراسی را در کانون توجه قرار خواهد داد. در سال 2024 بیش از 70 انتخابات در کشورهایی برگزار می شود که حدود 4.2 میلیارد نفر در آن زندگی می کنند - برای اولین بار، بیش از نیمی از جمعیت جهان. اما در حالی که رأی گیری بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، لزوماً دموکراسی بیشتری وجود ندارد: بسیاری از انتخابات نه آزاد و نه عادلانه خواهند بود.
2- انتخابات جهانی آمریکا
رای‌دهندگان و دادگاه‌ها درباره دونالد ترامپ، که یک در سه شانس برای به دست آوردن مجدد ریاست‌جمهوری دارد، احکام خود را صادر خواهند کرد. نتیجه ممکن است به چند ده هزار رای دهنده در تعداد انگشت شماری از ایالت های نوسانی برسد. اما پیامدهای آن جهانی خواهد بود و بر همه چیز از سیاست آب و هوا گرفته تا حمایت نظامی از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت. در واقع، تقلب در انتخابات در روسیه ممکن است به این معنا باشد که سرنوشت ولادیمیر پوتین بیشتر به رای دهندگان آمریکایی بستگی دارد تا رای دهندگان روسی.
3- اروپا
بر این اساس، اروپا باید گام بردارد و حمایت نظامی و اقتصادی مورد نیاز برای یک مبارزه طولانی را به اوکراین ارائه دهد و در عین حال راهی برای عضویت نهایی در اتحادیه اروپا ترسیم کند. این کار درستی است که باید انجام داد و همچنین در برابر خطر بازیابی قدرت آقای ترامپ و پس گرفتن حمایت از او اطمینان داشت.
4- آشفتگی خاورمیانه
حمله حماس به اسرائیل و انتقام گیری اسرائیل علیه غزه، منطقه را به هم ریخته و این ایده را که جهان می تواند به نادیده گرفتن مصائب فلسطینیان ادامه دهد، آشکار کرده است. آیا این یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر خواهد شد یا فرصت جدیدی برای صلح ارائه می‌کند؟ برای آمریکا، این آزمونی است برای اینکه آیا می‌تواند خود را با دنیای پیچیده‌تر و تهدیدکننده‌تر سازگار کند یا خیر.
5- اختلال چند قطبی
طرح آمریکا برای چرخش به سمت آسیا و تمرکز بیشتر بر رقابت خود با چین در حال رشد، با جنگ در اوکراین و اکنون غزه از مسیر خارج شده است. روسیه نیز حواسش پرت شده و نفوذ خود را از دست داده است. درگیری های منجمد در حال آب شدن هستند و جنگ های سرد محلی در سراسر جهان داغ می شود. اکنون که «لحظه تک قطبی» آمریکا به پایان رسیده است، جهان برای درگیری بیشتر آماده می شود.
6- جنگ سرد دوم
با کاهش رشد چین، افزایش تنش ها بر سر تایوان و محدود کردن دسترسی چین به فناوری های پیشرفته توسط آمریکا، لفاظی "جنگ سرد جدید" سخت تر شده است. اما شرکت‌های غربی که تلاش می‌کنند وابستگی زنجیره‌های تامین خود به چین را کاهش دهند، گفتن این کار بسیار آسان‌تر از انجام آن است. در همین حال، هر دو قطب «قدرت‌های میانی» جنوب جهانی را جذب خواهند کرد، به ویژه برای منابع سبزشان.
7- جغرافیای انرژی های نو
انتقال انرژی پاک در حال ایجاد ابرقدرت های سبز جدید و ترسیم مجدد نقشه منابع انرژی است. لیتیوم، مس و نیکل اهمیت بیشتری دارند، در حالی که نفت و گاز و مناطقی که بر عرضه آنها غالب هستند، اهمیت کمتر. رقابت برای منابع سبز، ژئوپلیتیک و تجارت را تغییر می دهد و برندگان و بازندگان غیرمنتظره ای ایجاد می کند. در همین حال، یک "جنگ سبز" در میان رای دهندگانی در جریان است که سیاست های سازگار با آب و هوا را توطئه نخبگان علیه مردم عادی می دانند.
8- عدم اطمینان اقتصادی
اقتصادهای غربی در سال 2023 بهتر از حد انتظار عمل کردند، اما هنوز از این وضعیت خارج نشده اند، و ماندن نرخ های بهره بالاتر، برای مدت طولانی تر برای شرکت ها و مصرف کنندگان دردناک خواهد بود، حتی اگر از رکود جلوگیری شود. چین ممکن است دچار تورم شود.
9- هوش مصنوعی
کسب‌وکارها آن را اتخاذ می‌کنند، تنظیم‌کننده‌ها آن را تنظیم می‌کنند و فناوران به بهبود آن ادامه می‌دهند. بحث بر سر بهترین رویکرد نظارتی تشدید خواهد شد. استفاده ها و سوء استفاده های غیرمنتظره همچنان ظاهر می شوند. نگرانی ها در مورد تأثیر Ai بر مشاغل و احتمال دخالت در انتخابات زیاد است.
10- اتحاد جهان؟
شاید تفاوت‌های ایدئولوژیک کنار گذاشته شود زیرا جهان از المپیک پاریس لذت می‌برد، فضانوردان شاید در حال چرخش به دور ماه و جام جهانی کریکت مردان شوند. اما به همان اندازه محتمل است که کسانی که به نوعی وحدت جهانی امیدوارند، دچار مشکل شوند.

منبع: اکونومیست

۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۲۴۵
کد خبر : ۶۸,۲۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید