پایگاه خبری فولاد ایران- هزینه های حمل و نقل ایالات متحده در حال افزایش است زیرا حملات در دریای سرخ تجارت جهانی را مختل می کند و این نگرانی را ایجاد می کند که در صورت تداوم این اختلال، تورم ممکن است دوباره افزایش یابد.
بر اساس گزارشی که در هفته جاری توسط S&P Global Market Intelligence منتشر شد، تغییرمسیر کشتیهای کانتینری از کانال سوئز به جنوب آفریقا «سرایت جهانی» بر نرخ حملونقل دارد.
به گزارش فولاد ایران، تجارت بین آسیا و اروپا بیشترین تأثیر را از این امر داشته است زیرا کانال سوئز به عنوان دروازه ای مهم بین دو منطقه عمل می کند. بر اساس گزارش ها، نرخ یک کانتینر 40 فوتی از شمال آسیا به اروپا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، بیش از 600 درصد افزایش یافته و به 6000 دلار رسیده است.
نرخ حمل و نقل از شمال آسیا به سواحل شرقی ایالات متحده از اوایل اکتبر 137 درصد افزایش یافته و به 5100 دلار برای یک کانتینر 40 فوتی رسیده است. نرخ از شمال آسیا به ساحل غربی ایالات متحده 131 درصد افزایش یافته و به 3700 دلار در مدت مشابه رسیده است.
جی پی مورگان روز سه شنبه به مشتریان خود گفت که اگر هزینه های حمل و نقل قیمت کالاها را بالاتر ببرد، مبارزه با تورم ممکن است در ماه های آینده متوقف شود.
تحلیلگران اقتصادی بانک سرمایه گذاری در یادداشتی تحقیقاتی به مشتریان گفتند: «افزایش مجدد هزینه های حمل و نقل جهانی ممکن است در چند ماه آینده به تورم قیمت مصرف کننده بیافزاید.»
این می تواند انتظارات بازار مبنی بر اینکه فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره در ماه مارس خواهد کرد، کاهش دهد. جی پی مورگان معتقد است که بانک مرکزی تا اواسط سال کاهش را آغاز نخواهد کرد زیرا تورم اصلی CPI در نیمه اول سال 2024 ثابت خواهد ماند.
به گزارش جی پی مورگان، شاخص فشار جهانی زنجیره تامین فدرال رزرو نیویورک در ماه دسامبر هیچ افزایشی را نشان نداد. اما به گفته بانک سرمایه گذاری، اگر اختلالات حمل و نقل برای بیش از یک ماه باقی بمانند، تأثیر آن می تواند با تأخیر ظاهر شود.
بانک سرمایه گذاری تخمین می زند که اختلالات حمل و نقل می تواند تورم CPI کالاهای اصلی را تا 0.5 درصد افزایش دهد.
بحران کانال پاناما
بحران در دریای سرخ باعث اختلال در یکی از دیگر شریان های تجاری کلیدی جهان، یعنی کانال پاناما می شود. خشکسالی ناشی از پدیده ال نینو منجر به کاهش سطح آب شده و کانال را مجبور به محدود کردن عبور روزانه کشتی از طریق آبراه کرده است.
وضعیت به اندازهای سخت است که مرسک یک پل زمینی در سراسر پاناما برای برخی از محمولهها ایجاد کرده است و به دلیل سطح پایین آب از عبور از این کانال اجتناب میکند.
کشتیهای حملکننده اقیانوس میتوانند به مسیرهای اقیانوس آرام به سمت سواحل غربی ایالات متحده به عنوان جایگزینی برای کانالها تکیه کنند، اما این امر مشکلات احتمالی ازدحام را در بنادر ایجاد میکند.
منبع: CNBC