پایگاه خبری فولاد ایران- خودروهای برقی چینی (EVS) استانداردهای جدیدی را برای سرعت تعیین میکنند، هم از نظر سرعت حرکت و هم سرعت پخش آنها در سراسر جهان. در حال حاضر خیابان های چین با آنها پر شده است و اگر سازندگان چینی همین راه را ادامه بدهند، خیابان های آمریکا و اروپا نیز به زودی اینچنین خواهد بود.
گروههای صنعتی چینی ادعا میکنند در سال 2023، چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد که بخشی از آن به دلیل فروش فزاینده خودروهای برقی بود. در سه ماهه پایانی سال 2023، byd، یک شرکت چینی، با فروش 526000 دستگاه از آنها به 484000 شرکت آمریکایی، از تسلا به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای صرفاً باطری در جهان پیشی گرفت.
چین بر تولید مهم ترین جزء خودروهای الکتریکی یعنی باتری ها تسلط دارد و بازار داخلی وسیع چین به شرکتهای محلی اجازه میدهد از این گزینه بهره ببرند.
در مجموع، چین اکنون 70 درصد باتریهای لیتیوم یونی جهان را تولید میکند. یارانه های خرید که امسال بیش از 4000 دلار برای هر خودرو خواهد بود، به صنعت خودروهای الکترونیکی کمک کرده است. حمایت گرایی نیز نقش داشته است. فقط خودروهایی با باتری های ساخت داخل واجد شرایط دریافت یارانه خرید هستند، قانونی که در واقع رقابت ژاپن و کره جنوبی را از بین می برد.
به گزارش فولاد ایران، همه اینها به ایجاد یک زنجیره تامین محلی گسترده کمک کرده است. حدود 150 خودروساز در چین از جمله برندهای خارجی، شرکتهای بزرگ دولتی و استارتآپهای الکترونیکی وجود دارند که همگی برای سهم بازار با یکدیگر رقابت میکنند. تسلا اخیراً در تلاش برای حفظ فروش، جنگ قیمتی را آغاز کرده است.
اما خودروهای چینی نه تنها ارزان هستند، بلکه از برخی جهات از فناوری برتر نیز برخوردار هستند. تحلیلگران بر این باورند که یکی از اصلیترین راههایی که برندهای evs خود را متمایز میکنند، نرمافزار و استایل آنهاست. در اینجا چین برتری دارد، زیرا رانندگان آن بسیار جوانتر از خریداران غربی هستند. آنها برای سیستم های اطلاعات سرگرمی پیچیده با صدا و تصاویر درجه یک ارزش قائل هستند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که آنها در این معیارها رتبه بالاتری نسبت به خودروسازان غربی دارند، حتی اگر خودروهای چینی را ایمن تر، قابل اطمینان تر یا راحت تر در نظر نگیرند.
این چشمانداز تلخ بهویژه نگرانکننده است، زیرا اگرچه پذیرش es توسط چین سریع بوده است، اما بقیه جهان به وضوح در همان جهت حرکت میکنند. اتحادیه اروپا فروش خودروهای احتراق داخلی را از سال 2035 ممنوع کرده است. آمریکا با ارائه یارانه های هنگفت خود، رانندگان را تشویق به استفاده از خودروهای برقی می کند. تا سال 2035، evs باید 70 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهد. این میزان به 60 تا 70 میلیون وسیله نقلیه در سال می رسد. شرکت های چینی در حال حاضر به دنبال بازارهای جدید هستند.
اروپا احتمالا به میدان جنگ بعدی تبدیل خواهد شد. مدلهای شرکتهای چینی، که عمدتاً هاچبکها و شاسیبلندهای کوچک هستند، برای رانندگان این قاره مناسب هستند. تعرفه های 10 درصدی نسبتا پایین است و چینی ها هم اکنون جای پای خود را دارند. اما خودروسازان چینی برای پیشروی خود به اروپا با موانعی روبرو خواهند شد. اکثر مارک های آنها برای مصرف کنندگان اروپایی ناشناخته است. دور کردن مشتریان از شرکتهایی که طرفداران وفادار دارند، مانند bmw و مرسدس بنز، بسیار مشکل خواهد بود. ایجاد یک شبکه خرده فروشی، چه از طریق فروش مستقیم و چه از طریق نمایندگی، زمان و هزینه می برد. راه اندازی خدمات پس از فروش نیز همینطور است.
این وظایف گران قیمت به ویژه برای بسیاری از استارت آپ های چینی که در حال ضرر دادن هستند، سخت خواهد بود. با این حال، در درازمدت، این امر باید گروهی از شرکتهای قویتر را ایجاد کند که بهتر بتوانند در سطح بینالمللی رقابت کنند. بعید است که این اقدامات حمایتی مانع پیشرفت شرکت های چینی شود.
حتی تلاشهای آمریکا برای بستن درها به روی شرکتهای خودروسازی چین ممکن است موفق نباشد. این کشور تعرفه های 27.5 درصدی را برای خودروهای الکترونیکی وارداتی وضع می کند و یارانه خرید خودروهای ساخت آمریکا را محدود می کند. اما خودروسازان چینی در حال هجوم به مکزیک هستند، کشوری که قرارداد تجارت آزاد با آمریکا دارد. سهم بازار آنها از 0.5 درصد در سال 2016 به 20 درصد امروز افزایش یافته است. الزامات قوانین مبدا نفتا از صادرات مجدد خودروهای ساخت چین به ایالات متحده بدون عوارض گمرکی جلوگیری می کند. اما هیچ چیزی نمی تواند مانع از ساخت کارخانه های شرکت های چینی در مکزیک شود.
منبع: اکونومیست