پایگاه خبری فولاد ایران- هیدروژن می تواند پدیده بزرگ بعدی در دنیای خودرو باشد. آژانس بینالمللی انرژی در مسیر رسیدن به انتشار صفر تا اواسط قرن پیشبینی میکند که هیدروژن 16 درصد حملونقل جادهای را تشکیل میدهد. علاوه بر این، برخی از صاحبان صنعت بر این باورند که خودروهایی که از هیدروژن نیرو میگیرند، یا با احتراق آن مانند بنزین یا با ترکیب آن در یک پیل سوختی، حتی میتوانند در سالهای آینده در رقابت با خودروهای الکتریکی با باتری پیشی بگیرند. دیگران فکر می کنند که این یک تخمین بیش از حد فاحش است. اما همه موافق هستند که هیدروژن احتمالاً در آینده بخش حمل و نقل یکپارچه خواهد بود.
هیدروژن به عنوان جایگزین سبز امیدوارکننده ای برای بنزین و گازوئیل معرفی شده است، زیرا مانند سوخت های فسیلی مبتنی بر نفت، هیدروژن می تواند در حرارت بالا احتراق شود. اما بر خلاف بنزین و گازوئیل، در هنگام سوختن دی اکسید کربن تولید نمی کند. در عوض، فقط بخار آب بی ضرر از خود به جا می گذارد. به همین دلیل است که شرکتها برای یافتن راهی برای متحول کردن بخش حمل و نقل – که مسئول تقریباً یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانهای در سطح جهانی است – با جایگزین کردن سوختهای سنتی با سلولهای سوختی هیدروژن و هیدروژن سبز، سرمایه گذاری می کنند.
به گزارش فولاد ایران، در حال حاضر چند خودروی هیدروژنی در بازار وجود دارد، هر دو از خودروسازان آسیای شرقی - تویوتا Mirai و Nexo SUV از هیوندای. با این حال، حتی تویوتا اعتراف میکند که خودروهای هیدروژنی تاکنون «موفق نبودهاند»، عمدتاً به این دلیل که منبع هیدروژن همچنان یک مسئله کلیدی است، همانطور که مدیر فنی تویوتا، هیروکی ناکاجیما در نقل قولی از اتوکار در ماه اکتبر به آن اشاره کرد.
تولید هیدروژن یک فرآیند انرژی بر است. بر اساس برخی معیارها، تبدیل هیدروژن سبز به برقی سه برابر بیشتر از آنچه که فقط برای تامین برق مستقیم یک وسیله نقلیه الکتریکی نیاز است، انرژی نیاز دارد. ایلان ماسک، رئیس شرکت پیشرو خودروهای الکتریکی تسلا، فناوری هیدروژن خودرو را «احمقانه» نامیده و استفاده از انرژی برای تولید هیدروژن را در زمانی که میتوان راحتتر با باتری خودروهای الکتریکی را شارژ کند، نادیده میگیرد.
بیشتر هیدروژن مورد استفاده در کاربردهای صنعتی امروزه «هیدروژن خاکستری» است، به این معنی که با استفاده از سوختهای فسیلی تولید میشود. هیدروژن آبی با استفاده از گاز طبیعی تولید می شود و کمی تمیزتر است. هیدروژن سبز تنها با استفاده از منابع انرژی پاک تولید می شود، اما حتی این ممکن است برای مبارزات آب و هوا یک پیروزی نباشد، زیرا منابع کلیدی انرژی پاک را جذب می کند که ممکن است به طور کارآمدتر و استراتژیک در کاربردهای دیگر استفاده شوند. و سپس هیدروژن طلا، جام مقدس ذخایر هیدروژنی طبیعی است که هنوز با موفقیت توسعه نیافته است. به طور خلاصه، رنگین کمان کاملی از هیدروژن ها وجود دارد، اما هیچ یک از آنها راه حل خارق العاده ای برای تمیز کردن بخش حمل و نقل ارائه نمی دهند.
در حالی که در مورد اینکه آیا خودروهای مبتنی بر هیدروژن واقعاً قادر به رقابت با خودروهای باتریدار خواهند بود و اینکه آیا آنها میتوانند این کار را به نحوی که برای محیط زیست بهتر است انجام دهند یا خیر، نتیجه ای دریافت نشده است، بخشی از بخش حمل و نقل وجود دارد که تقریباً همه قبول دارند که هیدروژن می تواند و احتمالاً انقلابی ایجاد خواهد کرد. خودروهای صنعتی و کشتیهای بزرگ برخی از بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن در این بخش هستند و همچنین برقیکردن آنها سختترین است. در این مورد، منحرف کردن انرژی به سمت تولید هیدروژن در نهایت منطقی خواهد بود و یک پیروزی بزرگ برای محیط زیست است، زیرا بخش کشتیرانی یکی از سختترین بخشها برای پاکسازی آب و هوایی است.
منبع: Oilprice