پایگاه خبری فولاد ایران- در اعماق هر کوره بلند تولید آهن، سمندری پنهان شده است - ترکیبی سیاه و زرد خشمگین از آهن در حال جوش، سرباره و کک، که به دلیل اعتقاد باستانی که دوزیستان در آتش به دنیا آمده اند، نامگذاری شده است. رنه راکسترو، مدیر عملیات کورههای بلند فولادساز آلمانی سالزگیتر، در حالی که در اطراف کورهای بیصدا که معمولاً با دمای 1500 درجه سانتیگراد با آهن مایع پر میشود، پرسه میزند. این احتمالا آخرین باری خواهد بود که Rockstroh، کهنه کار سه دهه این شرکت، بر بازسازی کامل کوره نظارت خواهد کرد.
به گزارش فولاد ایران، تا سال 2033، این فولادساز قصد دارد هر سه واحد خود را برای همیشه تعطیل کند. گذار به سمت فولاد سبز نحوه ساخت مواد خام اصلی برای همه چیز از ماشین لباسشویی و ماشین گرفته تا آسمان خراش ها را اصلاح می کند و به تدریج فرآیند مبتنی بر زغال سنگ را کنار می گذارد که مکانیسم های اساسی آن از دهه 1850 تغییر چندانی نکرده است.
تولید جهانی فولاد امروز حداقل 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد. در آلمان بیش از یک چهارم کل دی اکسید کربن صنعتی کشور را منتشر می کند. هزینه این آلودگی قرار است در سالهای آینده افزایش یابد، زیرا انتظار میرود قیمت اعتبارات کربنی که بخشهای انرژی بر برای جبران انتشار گازهای گلخانهای خود خریداری میکنند، افزایش یابد. گونار گروبلر، مدیر اجرایی Salzgitter می گوید: «جامعه به درستی تصمیم گرفته است که کربن خنثی شود. اگر جامعه خواهان یک دنیای بیکربن است، ما به عنوان یک صنعت فشرده CO2 باید از آن پیروی کنیم.»
سالزگیتر که نام شهر نیدرزاکسن را یدک می کشد که کارخانه فولادسازی یکپارچه آن در حومه آن استقرار دارد - تا پایان سال 2026 یکی از اولین تولیدکنندگان فولاد کم کربن در اروپا خواهد بود. رنه راکسترو، مدیر عملیات، بر نوسازی یکی از سه کوره بلند سالزگیتر نظارت دارد، حدود 70 درصد از تولید فولاد ایالات متحده را افزایش می دهد و بیشتر از ضایعات فلزی به جای سنگ آهن استفاده می کند.
اکنون سالزگیتر، بخش کوچکی از فولاد را از طریق بازیافت تولید میکند و رقبای آلمانیاش روی فناوری موجود به نام کاهش مستقیم و متحد با هیدروژن تولید شده پایدار سرمایه گذاری میکنند. سالزگیتر گفته است زمانی که کارخانه فولاد بازسازی شده آن به طور کامل با هیدروژن سبز کار کند، انتشار سالانه CO₂ آن که در حال حاضر 8 میلیون تن است، تا 95 درصد کاهش می یابد.
مقامات آلمانی بیش از 6 میلیارد یورو یارانه به فولادسازان در تلاش برای تقویت بزرگترین پایگاه صنعتی اروپا، که در حال حاضر با قیمت های بالای انرژی و کاهش تقاضای جهانی برای خودروها و ماشین آلات خود دست و پنجه نرم می کند، متعهد شده اند. اجرای کامل مکانیسم تعدیل مرز کربن اتحادیه اروپا، رژیم تعرفهای که به منظور محافظت از صنایع پایه اروپا در برابر واردات ارزانتر و کثیفتر در حالی که فعالیتهای خود را کربنزدایی میکنند، فرصتی را برای چنین سرمایهگذاری سنگینی باز کرده است. اما بسیاری از فعالان این صنعت در مورد انتقال به فولاد سبز تردیدهای قابل توجهی دارند.
مشکل اصلی این است که هیدروژن در دسترس وجود ندارد. به گفته اتحادیه اروپا، در سال 2022، به سختی 2 درصد از مصرف انرژی اروپا توسط هیدروژن تامین می شد - و 96 درصد آن با استفاده از گاز طبیعی تولید می شد و مقادیر قابل توجهی CO2 آزاد می کرد. این بلوک برنامه ای برای تولید 10 میلیون تن هیدروژن سبز و واردات 10 میلیون تن دیگر تا سال 2030 ارائه کرده است. در حالی که اتحادیه اروپا هنوز تعریف دقیقی از فولاد سبز ارائه نکرده است، چندین شرکت اروپایی مانند مرسدس بنز و BMW قبلاً متعهد شده اند که فولاد سبز را در آینده نزدیک به خودروهای خود وارد کنند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند.
مدیران فولاد احساس میکنند که جهان در حال تماشای چگونگی تکامل پروژههای فولاد سبز آلمان است.
منبع: فایننشال تایمز