به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیاست گذاران در تنگنای افزایش سطح بدهی

پایگاه خبری فولاد ایران- حتی با کاهش تورم، اقتصاد جهانی انعطاف‌پذیر به نظر می‌رسد و بازارهای سهام بالا می‌روند، سرمایه‌گذاران باید مراقب آسیب‌پذیری و ریسک باشند. ترکیب محرک‌های مالی تهاجمی در طول همه‌گیری در کنار افزایش‌های چند دهه‌ای در نرخ‌های بهره، درجه‌ای از اضطراب را در مورد پایداری بدهی به ارمغان آورده است که از زمان بحران مالی 2008 در سطح جهانی شاهد آن نبوده‌ایم. در حالی که ما موافقیم که سطح بدهی، به ویژه با توجه به نرخ های دائما بالاتر، نگران کننده است، مشکل اصلی این است که سطوح بالای بدهی دولت همراه با بازده واقعی دائماً بالا، سایر مخارج دولت را منحرف می‌کند، انعطاف‌پذیری سیاست‌ها را در زمان رکود بعدی محدود می‌کند و در نهایت به عاملی برای رشد اقتصادی تبدیل می‌شود.
با وجود افزایش سطح بدهی در سطح جهانی، تفاوت های ظریف مهمی در پایداری بدهی وجود دارد. به عنوان مثال، بدهی خانوارها از زمان بحران سال 2008، به شدت تغییر کرده است. داستان در بخش بدهی عمومی کاملاً متفاوت است. بدهی دولت ایالات متحده افزایش یافته و در حال حاضر به 34 تریلیون دلار رسیده است، با بدهی ناخالص فدرال به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی که طی 20 سال از 60.2 درصد به 120.6 درصد افزایش یافته است.
افزایش بدهی دولت در سطح جهانی اهمیت دارد زیرا می تواند تأثیر عمده ای بر اقتصادها داشته باشد زیرا سه اثر ضربه ای را به همراه دارد: مخارج کمتر در آینده، افزایش آسیب پذیری در برابر شوک های بازار و تصمیم گیری های سیاستی پیچیده تر برای بانک های مرکزی و دولت ها.
به گزارش 
فولاد ایران، اقتصاد ایالات متحده در بهبود پس از کووید، از همتایان خود در بازارهای توسعه یافته بهتر عمل کرده است. اقتصاد ایالات متحده اکنون 8.2 درصد بیشتر از سه ماهه چهارم سال 2019 است، در مقابل رشد 3.5 درصدی منطقه یورو، 2.8 درصدی ژاپن و 1.1 درصدی بریتانیا. این عملکرد بهتر عمدتاً به دلیل انتقال گسترده پول از دولت به مصرف کنندگان و مشاغل از اوایل همه گیری بوده است. قانون کاهش تورم 2022 (IRA) و قانون تراشه نیز صدها میلیارد دلار بودجه به انرژی پاک و تقویت ظرفیت تولید نیمه هادی ایالات متحده اختصاص دادند.
اما برای اقتصاد، هزینه‌ها به معنای تبدیل شدن سیاست‌های مالی به باد مخالف رشد است. نقش دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به این معنی است که خطر کمی وجود دارد که خزانه داری نتواند برای بدهی هایی که صادر می کند خریدار پیدا کند. اما سوال اینجاست که خریداران چه قیمتی را درخواست خواهند کرد؟ در سطح عرضه و تقاضای بسیار ابتدایی، هر چه عرضه بیشتر باشد، قیمت پایین‌تر خواهد بود. اما در این مورد، قیمت پایین تر بدهی ایالات متحده به معنای نرخ بهره بالاتر است.
بازدهی اوراق بهادار خزانه داری افزایش می یابد و باعث تشدید مبادلات هزینه دولت ایالات متحده می شود. یک "حادثه" مالی - مانند بودجه "کوچک" بریتانیا که بازده اوراق قرضه را در سپتامبر 2022 افزایش داد - می تواند اثرات موج دار و غیرقابل پیش بینی فوری در سراسر سیستم بانکی و مالی ایالات متحده داشته باشد. هرچه این زیان ها بیشتر باشد، بانک ها باید ذخایر بیشتری را نگه دارند و فعالیت وام دهی آنها محدودتر می شود.
افزایش سطح بدهی سیاست گذاران را در تنگنا قرار می دهد. سطوح بزرگتر انعطاف‌پذیری مالی کمتری برای مقابله با رویدادهای غیرمنتظره ایجاد می‌کند و بهبودی از شوک‌ها را دشوارتر می‌کند. با افزایش بدهی عمومی در سراسر جهان، پایداری بدهی ضروری تر شده است. سیاستمداران گذشته کسری های هنگفتی را برای نسل های آینده گذاشته اند تا آن ها را برطرف کنند. آینده فرا رسیده است.


منبع: فایننشال تایمز

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱۱۶
کد خبر : ۶۹,۲۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید