پایگاه خبری فولاد ایران - بر اساس پیش بینی صعودی آژانس بینالمللی انرژی که برخلاف نگرانیهای خودروسازان در مورد اشتهای مصرفکنندگان برای خودروهای الکتریکی است، فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری به شدت رشد خواهد کرد و میتوان شاهد آن بود که مدلهای باتری و هیبریدی از هر پنج خودروی فروخته شده در سرتاسر جهان، یک خودرو را تشکیل میدهند.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش چشم انداز سالانه خود اعلام کرد، با وجود چالش ها در برخی بازارها، انتظار می رود سهم خودروهای برقی در جاده ها در سال های آینده به سرعت به افزایش خود ادامه دهد. فروش خودروهای برقی با باتری و هیبریدی پلاگین میتواند بیش از 20 درصد افزایش یابد و به 17 میلیون در سال جاری برسد و تا سال 2035 به دو سوم فروش جهانی برسد.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بینالمللی انرژی گفت: «به نظر میرسد که انقلاب جهانی خودروهای برقی به جای کاهش سرعت، در حال آماده شدن برای مرحله جدیدی از رشد است». تنها بر اساس تنظیمات سیاست امروزی، تقریباً یک خودرو از هر سه خودرو در جادههای چین تا سال 2030 الکتریکی خواهد بود و تقریباً یک خودرو از هر پنج خودرو در ایالات متحده و اتحادیه اروپا.
به گزارش فولاد ایران، این تغییر پیامدهای عمده ای برای صنعت خودرو و بخش انرژی خواهد داشت. این گزارش کاملاً در تضاد با اظهارات خودروسازان است که هشدار میدهند که علاقه به خودروهای باطری در میان مصرفکنندگان در حال کاهش است زیرا مصرف به دلیل قیمتهای بالاتر خودروها و همچنین کمبود نقاط شارژ مجدد به تعویق افتاده است. شرکت های تسلا و BYD - اولین و دومین تولید کننده بزرگ خودروهای برقی در جهان - کاهش شدید فروش خود را در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماهه قبل گزارش کردند.
با این حال، استفاده صنعت خودرو از مشوق ها برای تحریک تقاضا در سال گذشته در بازارهای بزرگ از جمله ایالات متحده، بریتانیا و انگلیس به شدت افزایش یافته است. آلمان، به عنوان تولید کنندگان سعی می کنند قیمت های خود را کاهش دهد. با این حال، آژانس بینالمللی انرژی گفت که بازار همچنان به شدت در حال رشد است و فروش جهانی در سه ماهه اول سال 2024 یک چهارم بیشتر از دوره مشابه در سال 2023 است. آژانس بینالمللی انرژی گفت که بیشتر این رشد از چین حاصل شده است، جایی که خرید دو سوم خودروهای الکتریکی از قبل ارزانتر از معادلهای بنزینی خود بود.
در ایالات متحده و اروپا، خرید خودروهای برقی به طور قابل توجهی نسبت به رقبای موتوری گرانتر است، اگرچه هزینههای جاری کمتری دارند که باعث میشود در درازمدت اقتصادیتر شوند. نصب نقاط شارژ نیز با فروش در برخی بازارها هماهنگ نبوده است. آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی کرد که صادرات رو به رشد از برندهای چینی به مرور زمان منجر به فشار نزولی بر قیمتهای خرید در سایر بازارها میشود و به پذیرش آن کمک میکند. چین بر تولید مسلط است و بیش از نیمی از خودروهای هیبریدی برقی یا پلاگین هیبریدی را، در مقایسه با تنها 10 درصد از خودروهای موتوری سنتی، تولید می کند.
منبع: فایننشال تایمز