پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس تحلیلهای جدید، اتحادیه اروپا باید تعرفههای هنگفتی در حدود ۵۰ درصد وضع کند تا از ورود خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به این اتحادیه جلوگیری کند. انتظار میرود تحقیقات ضد یارانهای بروکسل در مورد خودروهای الکتریکی چینی ظرف چند هفته به پایان برسد.
به گزارش فولاد ایران، برخی کارشناسان انتظار دارند کمیسیون اروپا عوارضی بین 15 تا 30 درصد اعمال کند. اما حتی اگر تعرفهها در سطح بالاتری از این محدوده قرار گیرند، برخی از تولیدکنندگان مستقر در چین همچنان میتوانند به دلیل مزیتهای هزینه قابل توجهی که از آن برخوردار هستند، حاشیه سود راحت را برای خودروهایی که به اروپا صادر میکنند، ایجاد کنند.
احتمالاً برای غیرجذاب کردن بازار اروپا برای صادرکنندگان خودروهای برقی چینی، تعرفه هایی در محدوده 40 تا 50 درصد و حتی بالاتر، ضروری است. طبق محاسبات، عوارض 30 درصدی همچنان سود 15 درصدی (4700 یورو) اتحادیه اروپا را برای چین باقی میگذارد، به این معنی که صادرات به اروپا بسیار جذاب خواهد بود.
بر اساس این گزارش، BYD حتی میتواند قیمتهای خود را کاهش دهد تا به هدف خود یعنی تصاحب 5 درصد از بازار اتحادیه اروپا تا سال 2025 و 10 درصد تا سال 2030 دست یابد. بسیاری دیگر از مدل های EV چینی همچنان از سود بالای اتحادیه اروپا برخوردار خواهند بود.
بروکسل در ماه اکتبر تحقیقات خود را پس از افزایش واردات چین اعلام کرد. واردات خودروهای برقی از چین، از جمله از تولیدکنندگان غیر چینی که در آنجا کارخانه دارند، از 1.6 میلیارد دلار در سال 2020 به 11.5 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافت. سهم بازار برندهای چینی در آن زمان بیش از چهار برابر افزایش یافت و به 8 درصد در سال گذشته رسید.
بر اساس تخمین های حمل و نقل و محیط زیست، این رقم امسال به 11 درصد می رسد و تا سال 2027 به 20 درصد افزایش می یابد. خودروسازان آلمانی و آمریکایی که در چین تولید میکنند و در اتحادیه اروپا میفروشند نیز در برابر تعرفههای بالاتر آسیبپذیر هستند.
پکن این تحقیقات را حمایتگرایانه خوانده و گفته است که شرکتهایش فقط رقابتیتر هستند. مقامات اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفتند که تعرفه های اولیه ممکن است در اوایل ماه مه انجام شود، اگرچه آخرین مهلت آن جولای است. تعرفه های دائمی باید حمایت اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جلب کند و در ماه نوامبر اعمال خواهد شد.
منبع: فایننشال تایمز