به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش قیمت گاز، سود نفت را کمرنگ کرد

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت‌های بسیار پایین‌تر گاز طبیعی در سال جاری در مقایسه با سال 2023 باعث کاهش سود برخی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز شد که تاکنون گزارش‌های متفاوتی از درآمدهای سه ماهه اول سال 2024 را گزارش کرده‌اند.
به گزارش فولاد ایران، شرکت‌های بزرگ ایالات متحده، اکسون موبیل و شورون، و همچنین شرکت توتال انرژی فرانسه، همگی از کاهش قیمت گاز طبیعی به عنوان فشار نزولی کلیدی بر درآمد یاد کردند که نمی‌توان آن را به طور کامل با تحقق پایدار نفت خام و مایعات و حاشیه‌های پالایشی جبران کرد.
اکسون روز جمعه گزارش داد که درآمدهای قابل توجه در سه ماهه اول به دلیل کاهش قیمت گاز طبیعی و تعدیلات غیرنقدی کمتر از برآوردهای اجماع بوده است.
این شرکت بزرگ ایالات متحده درآمد سه ماهه اول خود را 8.2 میلیارد دلار ثبت کرد که نسبت به 11.4 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2023 کاهش داشت. سود هر سهم برای سه ماهه اول 2024، 2.06 دلار بود که از 2.79 دلار برای مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
درآمد هر سهم اکسون در سه ماهه اول 2024 کمتر از پیش‌بینی اجماع تحلیلگران 2.19 دلاری بود که توسط وال استریت ژورنال تهیه شده بود.
مدیران اکسون در این کنفرانس گفتند: "قیمت گاز طبیعی به محدوده 10 ساله بازگشت که منعکس کننده ادامه سطح بالای موجودی و تقاضای کمتر است."
به گفته این شرکت، از سوی دیگر، حاشیه های پالایشی به بالای محدوده 10 ساله افزایش یافت که ناشی از تقاضای قوی، توقف صنعت و اختلالات عرضه بود، در حالی که میانگین قیمت نفت خام در سه ماهه ثابت بود زیرا بازار نسبتاً متعادل بود. اما اینها و عملکرد درخشان در گویان نتوانست به طور کامل قیمت ضعیف گاز طبیعی را جبران کند.
در سه ماهه اول، قیمت بنچمارک گاز طبیعی ایالات متحده در هاب هنری عمدتاً زیر 2 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (MMBtu) در میان مازاد بازار در زمستان گرمتر و تقاضای کمتر معامله شد. قیمت‌های پایین حتی باعث شد تا تولیدکنندگان عمده گاز در ماه مارس و آوریل مقداری از تولید خود را کاهش دهند.
کاهش قیمت گاز طبیعی به درآمد شورون نیز ضربه زد. اما برخلاف اکسون، شورون به لطف تولید بالاتر نفت، بخشی از حاشیه ضعیف تر سود محصولات پالایش شده و قیمت پایین گاز طبیعی را جبران کرد و اندکی از برآورد درآمد تحلیلگران پیشی گرفت.
کاهش سالانه درآمد سه‌ماهه اول شورون عمدتاً به دلیل حاشیه‌های کمتر سود در فروش محصولات پالایش‌ شده و کاهش تحقق گاز طبیعی بود که تا حدی با حجم بالاتر فروش بالادستی در ایالات متحده جبران شد.
مشابه شورون، توتال انرژی بزرگ اروپایی نیز برآوردهای سه ماهه اول را شکست داد، حتی در حالی که درآمد خالص آن نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش یافت. ثبات قیمت نفت و حاشیه سود پالایش نتوانست به طور کامل کاهش قیمت گاز طبیعی را خنثی کند، اما به توتال کمک کرد تا پیش‌بینی‌های تحلیلگران را شکست دهد.


منبع: Oilprice

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۲۱۱
کد خبر : ۶۹,۵۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید