به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تعرفه های آمریکا بر واردات چین به نفع چه کسی است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در این هفته با آخرین حمله امریکا ادامه یافت. روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از افزایش تعرفه‌ بر واردات کالاهای مختلف چینی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار خبر داد.
باتری های لیتیوم یونی 13 میلیارد دلار از کل واردات را تشکیل می دهند، در حالی که برخی از محصولات فولادی و آلومینیومی و همچنین اقلامی مانند دستکش و سرنگ پزشکی، 5 میلیارد دلار باقی مانده را تشکیل می دهند.
کارشناسان می گویند تعرفه های این محصولات احتمالاً تأثیرات محدودی بر قیمت کالاهای مصرفی و رشد اقتصادی خواهد داشت. آنها می گویند که سود بیشتر ممکن است در صندوق های رای نهفته باشد.
برنارد یاروس، اقتصاددان ارشد آمریکایی در آکسفورد اکونومیکس، اظهار می کند که «این تعرفه‌ها بسیار در حاشیه هستند و تأثیرات آن بر اقتصاد یک خطا خواهد بود.» یاروس افزود، در حالی که تعرفه‌ها تاثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده ندارد، انجام این کار، به‌ویژه در طول سال انتخابات، «سیاست خوبی» است.»
به گزارش فولاد ایران، ایالات متحده قرار است در ماه نوامبر انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند و انتظار می رود بایدن در رقابتی سخت با سلف خود، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، دونالد ترامپ، روبرو شود.
ترامپ مدت‌هاست که به دنبال ارائه تصویری سرسخت به‌ویژه در سیاست خارجی و اقتصاد بوده و در عین حال رقیب دموکرات خود را «ضعیف» می‌داند. با این حال، بایدن با تحمیل سیاست هایی که در برخی موارد بر اساس سیاست ترامپ است، سعی کرده این انتقاد را منحرف کند.
یک مقاله ملی تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد که تعرفه‌ها می‌توانند سودهای سیاسی را به همراه داشته باشند، حتی اگر به "افزایش شغلی قابل توجه" منجر نشوند. این گزارش به این نتیجه رسید که رای دهندگان به تعرفه ها «علیرغم هزینه اقتصادی آن» که به شکل تعرفه های تلافی جویانه از سوی چین بود، «پاسخ مثبتی نشان دادند».
برد ستسر، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی، گفت که بایدن همچنین به دنبال محافظت از سایر صنایع ایالات متحده، مانند بخش خودروهای الکتریکی در حال رشد (EV) این کشور بوده است.
ستسر توضیح داد که چین یک صنعت رقابتی خودروهای برقی را به پشتوانه یارانه های عمیق دولتی ایجاد کرده است و اگر چنین اقداماتی نبود، می توانست بازارهای جهانی و ایالات متحده را با خودروهای ارزان قیمت پر کند.
وی افزود: "چین باید بداند که ایالات متحده و اروپا از برخی از این تکنیک‌ها [یارانه‌ها و تعرفه‌ها] برای ایجاد صنایع خود استفاده خواهند کرد."
حمایت از صنعت خودروسازی آمریکا به بایدن در نظرسنجی ها کمک خواهد کرد. این بخش از لحاظ تاریخی در میشیگان، یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی میدان نبرد، که بایدن اخیراً با واکنش‌های منفی روبرو شده است، قرار دارد.
اگرچه چین وعده تلافی‌جویی در مورد آخرین دور تعرفه‌ها را داده است، کارشناسان می‌گویند که احتمالاً این امر نمادین خواهد بود زیرا تعرفه‌های آمریکا خود بسیار هدفمند هستند.


منبع: الجزیره

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۴
تعداد بازدید : ۲۲۴
کد خبر : ۶۹,۵۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید