به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تعرفه های 100 درصدی آمریکا بر خودروهای الکتریکی چینی: سیاست بد، رهبری بدتر

پایگاه خبری فولاد ایران- کاخ سفید روز سه‌ شنبه تعرفه‌های جدیدی را بر محصولات چینی از جمله خودروهای الکتریکی (EVs) وضع کرد. این اقدام حمایت‌گرایانه به‌طور گسترده به عنوان سیاست بدی که برای اقتصاد، معکوس و برای محیط‌زیست جهانی مضر است مورد انتقاد قرار گرفت.
کاخ سفید تعرفه واردات خودروهای برقی چین را از 25 به 100 درصد افزايش داد. انواع دیگر واردات از چین، از جمله باتری های لیتیومی، سلول های فتوولتائیک، مواد معدنی حیاتی، نیمه هادی ها، فولاد و آلومینیوم نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
مقاله ای که توسط مجله اکونومیست در روز پنجشنبه منتشر شد، این اقدام آمریکا را "سیاست بد، رهبری بدتر" خواند.
در این گزارش آمده است که یکی از دستاوردهای بزرگ نیم قرن گذشته کاهش چشمگیر تعرفه های جهانی بوده است. این کاهش، از میانگین عوارض بیش از 10 درصدی بر واردات در دهه 1970 به 3 درصد امروز، به رونق تجارت بین‌المللی و تقریباً سه برابر شدن تولید ناخالص داخلی جهانی برای هر نفر کمک کرد.
به گزارش فولاد ایران، هر چه کشورها بیشتر باز شدند، بیشتر شکوفا شدند. بنابراین، بسیار باعث تأسف است که جو بایدن، تصمیم به اعمال تعرفه های 100 درصدی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین گرفته است و این اقدام حمایتی «مضرات اقتصادی ناچیز» را برای آمریکا و جهان به همراه خواهد داشت.
اریک ژنگ، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای، گفت که اعمال تعرفه های بیشتر بر واردات چینی ممکن است عواقب ناخواسته ای مانند فشار بیشتر بر تورم و افزایش هزینه برای کسب و کارها و مصرف کنندگان آمریکایی داشته باشد.
ژنگ گفت: "ما از تلاش‌های دولت در ماه‌های اخیر برای تثبیت روابط آمریکا و چین قدردانی می‌کنیم. با این حال، نگران هستیم که این دور جدید از تعرفه‌ها ممکن است به جنگ تجاری دیگری منجر شود که به نفع هیچ یک از کشورها نخواهد بود."
هو جی، استاد موسسه مالی پیشرفته شانگهای، دانشگاه جیائوتنگ شانگهای، خاطرنشان کرد که تعرفه های جدید بر محصولات چینی ممکن است بر صادرات چین تأثیر بگذارد، اما این سیاست می تواند تأثیر بیشتری بر تجارت و مصرف کنندگان آمریکایی داشته باشد.
سهم بازار خودروهای انرژی نو چینی در ایالات متحده در حال حاضر اندک است، بنابراین تاثیر تعرفه ها بر چین بسیار محدود است. با این حال، این سیاست انتخاب های مصرف کنندگان آمریکایی را محدود می کند و آنها را از بهره مندی از وسایل نقلیه جدید انرژی مقرون به صرفه در چین باز می دارد.
بیل روسو، بنیانگذار و مدیر عامل Automobility Limited، یک شرکت مشاوره استراتژی و سرمایه گذاری مستقر در شانگهای، گفت که دیوارهای تعرفه ای برای بهبود رقابت خودروسازان داخلی ایالات متحده کارایی ندارند. بدتر از آن، یک پوشش امنیتی ایجاد می کند و عمر وسایل نقلیه گازسوز آنها را افزایش می دهد. جوزف گرگوری ماهونی، استاد دانشگاه چین شرقی، گفت که این سیاست ها به آمریکا کمکی نخواهد کرد تا ظرفیت های تولیدی جدید را توسعه دهد.


منبع: اکونومیست

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۶
تعداد بازدید : ۲۲۱
کد خبر : ۶۹,۵۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید