به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آمریکا در حالی که از جهان آزاد دفاع می کند، قوانین جهانی را زیر پا می گذارد

پایگاه خبری فولاد ایران- واشنگتن باید ادعای خود مبنی بر حمایت از نظم بین المللی را که آشکارا رو به زوال است، کنار بگذارد. به عنوان یک اصل سازماندهی برای سیاست خارجی غرب، "نظم بین المللی مبتنی بر قوانین" مدت هاست که از برخی نقص های فاجعه بار رنج می برد.
مردم ممکن است برای دفاع از آزادی یا سرزمین مادری به جنگ بروند، اما هیچ کس قرار نیست برای RBIO بجنگد و بمیرد. rules-based international order  یا نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، به سیستمی اشاره دارد که در آن کشورها به هنجارها، معاهدات و موافقت‌نامه‌های تعیین‌شده برای حاکمیت بر تعاملات خود پایبند هستند. این سازمان به دنبال ایجاد یک سیستم حکومت عادلانه، باز و قابل پیش بینی در صحنه جهانی است. با این وجود، به نظر می رسد سیاست گذاران ارشد غربی عاشق این مفهوم هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هنگام بازدید از چین، علاقه مند به توسل به نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، RBIO را در مرکز سیاست خارجی بریتانیا قرار داده است. جانشین احتمالی او، سر کیر استارمر، وکیل سابق، به همان اندازه به این ایده متعهد خواهد بود.
به گزارش 
فولاد ایران، بلینکن در مخالفت با تجاوز روسیه استدلال می‌کند که ایالات متحده از جهانی مبتنی بر قوانین و نه قدرت صرف دفاع می‌کند. این یک ایده جذاب است. اما قوانین به منظور سازگاری هستند. و اقدامات خود آمریکا بخش‌های حیاتی نظم مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند.
او دو هفته گذشته به طرز وحشیانه ای این تناقضات را آشکار کرده است. تعرفه های 100 درصدی که دولت بایدن بر خودروهای برقی چینی وضع کرده است، عملاً قابل تطبیق با قوانین بین المللی تجارت نیست. همانطور که در مقاله ای برای بروگل، یک اندیشکده، آمده است: «تعرفه ها» هرگونه تصوری مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد از قوانین سازمان تجارت جهانی تبعیت کند را خنثی کند. البته، ایالات متحده می تواند برای توجیه این حرکت ها استدلال هایی را به کار گیرد.
ایالات متحده همچنین اصرار دارد که چین چندین دهه قوانین تجارت بین المللی را زیر پا گذاشته است. اما توضیح قانع کننده ای در این باره نمی دهد. به قول معروف، در سیاست وقتی توضیح می دهید، بازنده هستید. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر دموکراسی‌ها مانند ژاپن، کره جنوبی و اوکراین در حال حاضر برای مهار جاه‌طلبی‌های ارضی و سیاسی کشورهای اقتدارگرا – بالاتر از همه، چین و روسیه- تلاش می‌کنند. جهانی که اگر آن کشورها در آن قدرتمندتر باشند، برای مردم و کشورهای آزاد کمتر امن خواهد بود.
بر خلاف دفاع از نظم مبتنی بر قواعد - که مستلزم سازگاری مطلق است - دفاع از جهان آزاد مستلزم پذیرش برخی ناسازگاری های ضروری است. در طول جنگ سرد، ایالات متحده و متحدانش به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر برای مهار و در نهایت شکست اتحاد جماهیر شوروی، برخی از اتحادهای تاکتیکی با رژیم های غیر دموکراتیک ایجاد کردند.
در دنیای امروز، ایالات متحده یک بار دیگر به عنوان بخشی از یک مبارزه بزرگتر با قدرت های اصلی اقتدارگرا، مبادلات ناخوشایند انجام می دهد. تعرفه های آمریکا بر خودروهای برقی چینی به عنوان دفاع از نظم مبتنی بر قوانین، منطقی نیست. آنها زمانی که به عنوان تلاشی برای جلوگیری از تسلط چین بر صنایع آینده تلقی شوند، بسیار منطقی تر می شوند.
از آنجایی که ایالات متحده به دنبال مبارزه با ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی است، به طور دقیق پکن را به نقض کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریا متهم کرده است. مشکل این است که خود ایالات متحده آن کنوانسیون خاص را تصویب نکرده است. پس چرا نمی‌پذیریم که انگیزه اصلی آمریکا حفظ قوانین بین‌الملل به خاطر خودش نیست - بلکه برای جلوگیری از قرار گرفتن یک مسیر تجاری مهم تحت سلطه یک قدرت مستبد است.


منبع: فایننشال تایمز

۸ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۲۴
تعداد بازدید : ۲۱۵
کد خبر : ۶۹,۶۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید