به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

روند بازار جهانی نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

پایگاه خبری فولاد ایران- درحالی‌که بازارهای جهانی نفت منتظر نشست آتی اوپک‌پلاس در ۲ژوئن هستند، بهای طلای‌ سیاه در معاملات روز دوشنبه ۲۷ ماه مه ثابت ماند و باعث ایجاد حس خوش‌بینی محتاطانه در بازار شد. به گزارش رویترز و تا لحظه انتشار این خبر، قیمت نفت‌ خام برنت برای ماه ژوئیه با ۲۴‌سنت افزایش به  ۵۰.۸۲دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) آمریکا نیز با ۲۸‌سنت افزایش، ۷۸ دلار در هر بشکه فروخته شد. هفته گذشته نفت‌خام برنت با کاهش تقریبا ۲‌درصدی روبه‌رو شد و WTI نیز نزدیک به ۳‌درصد افت داشت. این کاهش عمدتا به دلیل انتشار صورتجلسه فدرال‌رزرو آمریکا بود که نشان می‌داد برخی از مقامات در صورت لزوم برای مدیریت تورم مداوم، آماده افزایش بیشتر نرخ بهره هستند.
به گزارش 
فولاد ایران، انتظار می‌رود حجم معاملات در روز دوشنبه به دلیل تعطیلات رسمی در ایالات‌متحده و بریتانیا نسبتا پایین باشد. این تعطیلات معمولا منجر به کاهش فعالیت بازار و نوسانات کمتر قیمت نفت می‌شود. نشست آتی اوپک‌پلاس روز جمعه ۳۱ ماه مه برگزار خواهد شد. دستور کار اصلی این نشست، بررسی تمدید کاهش تولید داوطلبانه فعلی به میزان ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز برای نیمه دوم سال ‌است. سه منبع از کشورهای اوپک ‌پلاس اشاره کرده‌اند که احتمال تمدید این کاهش‌ها بسیار زیاد است.
به گفته سوگاندا ساچدووا، موسس شرکت تحقیقاتی SS WealthStreet مستقر در دهلی، انتظار می‌رود دستاوردهای کنونی در معاملات آتی نفت به دلیل پیش‌بینی تمدید کاهش تولید، پایدار بماند، با این حال ساچدووا تاکید کرد روند قیمت نفت به‌ طور قابل‌ توجهی تحت‌تاثیر داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) آمریکا خواهد بود که می‌تواند بر رویکرد فدرال‌رزرو در مورد تعدیل‌ های احتمالی نرخ بهره تاثیر بگذارد.
علاوه‌بر کاهش ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز که در حال بررسی است، کاهش تولید موجود به میزان ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه در روز نیز تا پایان سال‌ادامه خواهد داشت. در مجموع، این کاهش‌ها نزدیک به ۶‌درصد از تقاضای جهانی نفت را تشکیل می‌دهند. اوپک با پیش‌بینی افزایش ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه‌ای در روز، انتظار دارد که سال‌آینده نیز رشد قوی در تقاضای نفت وجود داشته‌ باشد. در مقابل، آژانس بین‌المللی انرژی  (IEA)  نرخ رشد کندتری به میزان یک‌‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز را پیش‌بینی کرده‌است. تحلیلگران ANZ در یادداشت اخیر خود اشاره کردند که با ورود نیمکره ‌شمالی به فصل تابستان که به‌طور سنتی دوره‌ای با تقاضای بالا به دلیل افزایش تعطیلات و رانندگی است، مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.
 فعالان بازار همچنین به شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده (PCE) که قرار است در ۳۱ ماه مه منتشر شود، توجه خواهند داشت. این شاخص به‌عنوان معیار ترجیحی فدرال ‌رزرو برای نرخ تورم درنظر گرفته می‌شود و اطلاعات بیشتری را در مورد جهت‌گیری سیاست‌های نرخ بهره ارائه خواهد داد.


منبع: Oilprice

۹ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۱۲
تعداد بازدید : ۲۴۲
کد خبر : ۶۹,۶۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید