به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تسلط نفت خام آمریکا بر بازارهای جهانی نفت

پایگاه خبری فولاد ایران- چند سال پیش، شرکت بزرگ نفت و گاز بریتانیا BP Plc (NYS:BP) ابراز تاسف کرد که قیمت نفت خام دریای شمال، برنت - مهمترین معیار قیمت گذاری شرکت - در حال تجربه "نابجایی های منظم" است. پس از آن، معامله گران با جیب عمیق که گاهی تا 40 درصد از کل عرضه نفت خام جهان را برای ماه های خاص نگه می دارند اجازه دستکاری بازارها را داشتند. خوشبختانه برای بازارهای جهانی، گنجاندن WTI Midland ایالات متحده در معیار، با گسترش گسترده محموله‌های قابل مبادله، برنت را نقدپذیرتر و کمتر مستعد دستکاری‌ها کرده است. عرضه کل گریدهای معیار شامل برنت، اوزبرگ، اکوفیسک، فورتیس، ترول و اکنون WTI میدلند نسبت به سه سال پیش تقریبا دو برابر شده است.
آدی ایمسیروویچ، مدیر مشاور Surrey Clean Energy و یک تاجر کهنه کار، به بلومبرگ گفت: کاهش عرضه بزرگترین مشکل برای برنت بوده است، بنابراین کل ایده گنجاندن WTI Midland افزایش نقدینگی و جلوگیری از فشار در معیار برنت بود.
و، همه اینها به لطف انقلاب شیل ایالات متحده در 15 سال گذشته است که این کشور را به تولید کننده پیشرو نفت تبدیل کرده و همچنین کشور را به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل کرده است. در ماه مه گذشته، پلاتس از S&P Global، نفت خام WTI میدلند ایالات متحده را از میادین شیل تگزاس به معیار جهانی تاریخ برنت اضافه کرد که تقریباً 80 درصد از نفت خام جهان را تشکیل می دهد. WTI Midland از نظر کیفیت مشابه نفت خام دریای شمال مورد استفاده در Dated Brent است.
به گزارش فولاد ایران، گنجاندن WTI Midland در Dated Brent یک هدف مفید دیگر را دنبال می کند و از معیار قرار گرفتن تولیدکنندگان دریای شمال جلوگیری می کند که محموله های خود را به اصطلاح زنجیره ای قرار می دهند. زنجیره‌ها، معمولاً ارزان‌ترین گریدها، به شرکتی با قراردادهای آتی اجازه می‌دهند تا بشکه‌های واقعی نفت را به شرکت دیگری بفروشد و ارتباطی بین بازارهای کاغذ و فیزیکی ایجاد کند. از ماه مه 2023، WTI Midland بر زنجیره‌ها تسلط داشته است و به لطف ارزان‌تر بودن درجه ایالات متحده علی‌رغم کیفیت برتر، جدول را در Forties تغییر داده است.
دیو ارنسبرگر، رئیس قیمت گذاری و بینش بازار جهانی در S&P Global Platts به رویترز گفت: "بازار واقعاً میدلند را به عنوان یک کالای قابل تحویل در قرارداد تاریخ برنت پذیرفته است."
افزایش صادرات نفت آمریکا
بر اساس تحولات جاری، نفت خام ایالات متحده قرار است سال ها به تسلط خود بر بازارهای جهانی ادامه دهد. طبق داده‌های ردیاب کشتی Kpler، صادرات WTI Midland در دسامبر به رکورد 2.94 میلیون بشکه در روز رسید که برای افزایش 550000 بشکه در روز سالانه خوب بود. حدود 1.71 میلیون بشکه در روز یا بیش از نیمی از حجم ماه دسامبر به اروپا ارسال شد. اتفاقا، افزایش صادرات نفت خام ایالات متحده در زمانی رخ داده است که تولید دریای شمال در حال کاهش بوده است. عرضه پنج گرید نفت خام دریای شمال که در برنت گنجانده شده است از حدود 607000 بشکه در روز در سال گذشته به حدود 537000 بشکه در روز در ژوئن کاهش یافت.
گنجاندن نفت خام آمریکا در برنت، مزایای آشکاری برای تولیدکنندگان آمریکایی نیز به همراه دارد، زیرا آنها می‌توانند وست‌تی‌آی میدلند را ماه‌ها پیش به بازار برنت بفروشند و درآمدهای آتی را قفل کنند و ریسک قیمت‌گذاری قابل توجهی را از بین ببرند. این به افزایش فعالیت در بازارهای آتی نفت خام ایالات متحده کمک کرده است. مجموع میانگین حجم روزانه لات‌های آتی WTI هیوستون و دبلیو تی‌آی میدلند به‌عنوان تفاوت نسبت به قراردادهای آتی WTI در ماه می به 19188 رسید که تقریباً سه برابر رقم قبل از پیوستن WTI Midland به معیار است.
با این حال، چشم انداز کوتاه مدت نفت شیل ایالات متحده مبهم به نظر می رسد. StanChart گزارش داده است که تعداد دکل های افقی در اوایل سال 2023 به شدت شروع به کاهش کرد و در شش ماه گذشته، 20٪ کمتر از اوج خود پس از همه گیری است. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که در حالی که تکمیل چاه‌های حفر شده قبلی و تغییرات فنی یک جبران را ایجاد می‌کند، کاهش قابل توجه فعالیت، اغلب منجر به کاهش تاخیر در رشد می‌شود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تولید نفت خام آمریکا تا پایان سال 300 کیلوبایت در روز کمتر از اوج قبل از همه‌گیری خواهد بود.
EIA با این دیدگاه موافق است و پیش بینی کرده است که کاهش تولید در سه ماهه دوم و سوم سال 2024 پیش از بازگشت مجدد در سال 2025 ادامه خواهد داشت.
خوشبختانه برای گاوهای نفتی، بیشتر کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای جهانی نفت در سال‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. دبیرخانه اوپک رشد تقاضا را 2.247 میلیون بشکه در روز در سال 2024، StanChart آن را 1.719 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است، در حالی که آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در حال حاضر کمترین پیش بینی رشد تقاضا در سال 2024 را با 1.33 میلیون بشکه دارد.


منبع: Oilprice

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۱۸۳
کد خبر : ۶۹,۸۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید