پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس تحلیلی که روز پنجشنبه توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی مستقر در ایالات متحده منتشر شد، چین در بیش از یک دهه 230.8 میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودروهای الکتریکی خود هزینه کرده است.
اسکات کندی، رئیس هیئت امنای تجارت و اقتصاد چین در CSIS گفت که مقیاس حمایت دولت 18.8 درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی را بین سالهای 2009 تا 2023 نشان میدهد. وی خاطرنشان کرد که نسبت چنین هزینههایی به فروش خودروهای برقی از بیش از 40 درصد در سالهای قبل از سال 2017 به بیش از 11 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.
این یافته ها در حالی مطرح می شود که اتحادیه اروپا قصد دارد بر واردات خودروهای برقی چینی به دلیل استفاده از یارانه در تولید آنها تعرفه وضع کند.
به گزارش فولاد ایران، ماه گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی را به 100 درصد افزایش می دهد، اما به طور کلی خودروسازان و دولت های غربی آنقدر تهاجمی نبوده اند.
کندی خاطرنشان کرد که حمایت پکن از خودروهای الکتریکی شامل سیاستهای غیر پولی است که خودروسازان داخلی را بر خودروسازان خارجی ترجیح میدهد. او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده شرایطی به اندازه چین برای توسعه صنعت خودروهای الکتریکی خود ایجاد نکرده است.
خودروهای ساخت چین نیز از نفوذ روزافزون خودروهای برقی در این کشور سود برده اند و به بازاری پر سود برای خودروسازان خارجی تبدیل شده اند. رقابت به حدی شدید است که تحلیلگران بانک آمریکا این هفته گفتند که خودروسازان بزرگ آمریکایی باید چین را ترک کنند و منابع خود را در جای دیگری متمرکز کنند.
کندی گفت که حمایت گسترده دولت و رشد بازار برای شرکتهای چینی خودروهای برقی هنوز سود قابل توجهی را افزایش نداده است. او گفت: «در یک اقتصاد بازار که به خوبی کار میکند، شرکتها با دقت بیشتری سرمایهگذاری خود را در ظرفیتهای جدید ارزیابی میکنند و ظهور چنین شکاف شدیدی بین عرضه و تقاضا احتمالاً منجر به ادغام صنعت خواهد شد.»
بر اساس تجزیه و تحلیل CLSA در سه ماهه اول، سود خالص هر خودرو BYD در 12 ماه گذشته به معادل 739 دلار کاهش یافته است. داده ها نشان می دهد که سود تسلا به 2919 دلار کاهش یافته است.
صنعت خودروهای برقی در سال گذشته با یک جنگ قیمتی شدید مواجه شده است، به طوری که شرکتهای خودروسازی یا قیمتها را کاهش دادهاند یا خطوط تولیدی با قیمت پایینتر را راهاندازی کردهاند.
در همین حال، ایالات متحده تلاش های خود را برای حمایت از خودروهای الکتریکی افزایش داده است. قانون کاهش تورم که در آگوست 2022 به تصویب رسید، 370 میلیارد دلار برای ترویج فناوری های پاک اختصاص داد.
کندی اشاره کرد که این قانون اعتباری 7500 دلار برای خرید خودروهای برقی واجد شرایط فراهم می کند. این برخلاف میانگین حمایت چینی ها به ازای خرید خودروی الکتریکی 4600 دلار در سال 2023 است که از 13860 دلار در سال 2018 کاهش یافته است.
منبع: CNBC