به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

برنامه چین برای فروش خودروهای الکتریکی ارزان قیمت به سایر نقاط جهان

پایگاه خبری فولاد ایران- احیای یک کارخانه خودروسازی در شمال شرق فقیر برزیل به عنوان نمادی از پیشرفت جهانی چین و عقب نشینی غرب است. BYD، شرکت مستقر در شنژن، یک کارخانه قدیمی فورد در Camaçari را تصاحب کرده است که تقریباً یک قرن پس از شروع فعالیت هنری فورد در برزیل توسط این خودروساز آمریکایی رها شد. زمانی که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، سال گذشته از چین بازدید کرد، با بنیانگذار و رئیس میلیاردر BYD وانگ چوانفو ملاقات کرد. پس از آن جلسه، BYD این کشور را برای اولین مرکز خودروسازی خود در خارج از آسیا انتخاب کرد. بر اساس یک طرح سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار، BYD قصد دارد امسال تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی را در این سایت در ایالت باهیا آغاز کند، که همچنین شاسی اتوبوس و کامیون را تولید می کند و مواد باتری را پردازش می کند.
به گزارش فولاد ایران، کارخانه جدید برزیل در موجی از سرمایه گذاری شرکت های چینی در زنجیره تامین تولید خودروهای الکتریکی در مهم ترین اقتصادهای در حال توسعه جهان قرار می گیرد. نتیجه ناخواسته افزایش حمایت گرایی در ایالات متحده و اروپا می تواند سوق دادن بسیاری از بازارهای نوظهور به دست چین باشد.
ماه گذشته، جو بایدن با پرده برداری از تعرفه های جدید گسترده بر روی طیف وسیعی از محصولات فناوری پاک - به ویژه تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی، یک موضع گسترده علیه حمایت مالی عمیق پکن از صنعت چین صادر کرد. هدف این اقدامات تا حدی افزایش شانس بایدن در نبرد ریاست جمهوری با دونالد ترامپ بود. اما این تعرفه‌ها، همراه با افزایش محدودیت‌ها بر سرمایه‌گذاری چین در خاک آمریکا، تأثیر زیادی بر بازار جهانی خودرو خواهد داشت و در واقع تولیدکنندگان پیشرو در جهان خودروهای برقی چین را از بزرگترین اقتصاد جهان خارج می‌کند.
مقامات دولتی، مدیران اجرایی و کارشناسان می گویند که مجموعه تعرفه های جدید فناوری پاک صادر شده توسط واشنگتن و بروکسل، بازیگران برجسته چین را وادار می کند تا تمرکز خود را بر بازارهای سایر نقاط جهان گسترده کنند. آنها استدلال می کنند که این منجر به تسلط چین در مهم ترین بازارهای نوظهور جهان، از جمله آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و خاورمیانه، و اقتصادهای غربی باقی مانده که کمتر از ایالات متحده و اروپا محافظه کار هستند، خواهد شد.
ایلاریا مازوکو، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید که غرب باید درک کند که جاه‌طلبی‌های جهانی چین فرصتی را برای بسیاری از کشورها ایجاد می‌کند تا پایه تولید خود را گسترش دهند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در «فناوری‌های آینده» به دست آورند. او می‌گوید که سرمایه‌گذاری‌های چین در فناوری پاک در جهان در حال توسعه، سیاست خارجی دولت‌های غربی را «واقعاً پیچیده» می‌کند، او می‌گوید: «سخت است که به یک کشور در جهان در حال توسعه گفت: «هی، شما نباید بخواهید کارخانه یا پالایشگاه بیشتری داشته باشید زیرا این سرمایه‌گذاری چینی است».
در برخی از اقتصادهای مهم در حال توسعه، شرکت های چینی در حال سرمایه گذاری در تولید و فرآوری مواد خام هستند. هیچ کجا این چشمگیرتر از دخالت چین در این امر نیست. اندونزی، میزبان بزرگ‌ترین ذخایر نیکل در جهان، جزء کلیدی باتری‌های  EVاست. تنها در سال گذشته شرکت‌های مستقر در چین و هنگ‌کنگ 13.9 میلیارد دلار در اندونزی سرمایه‌گذاری کردند که گمان می‌رود بیشتر آن در صنعت فلزات و معدن بوده است. شرکت های چینی بیش از 90 درصد از ذوب نیکل در این کشور را تشکیل می دهند. BYD در اوایل سال جاری اعلام کرد که 1.3 میلیارد دلار در یک کارخانه خودروهای برقی در اندونزی سرمایه گذاری خواهد کرد.
داستان در برزیل نیز مشابه است، جایی که BYD و گروه هموطن گریت وال موتور در شرف آغاز تولید محلی هستند که می تواند برای صادرات به منطقه وسیع تر نیز خدمت کند.
برزیل به بزرگترین مقصد صادراتی برای خودروهای برقی چین تبدیل شده است.BYD به دنبال افزایش استخراج فلز برای باتری‌های خودروهای الکتریکی است. علاوه بر سرمایه‌گذاری در تولید خودرو در Camaçari، BYD همچنین در جستجوی دارایی‌های استخراج لیتیوم در برزیل است که استخراج فلز کلیدی باتری‌های EV را افزایش می‌دهد.
برزیل که ششمین بازار بزرگ خودرو در جهان است، در استقبال از برقی‌سازی کند بوده است، اما در حال حاضر نشانه هایی از تغییر وجود دارد. سال گذشته فروش خودروهای برقی در برزیل تقریباً دو برابر شد و در ماه‌های اخیر این کشور با پشت سر گذاشتن بلژیک به بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای برقی چینی تبدیل شد.
برای برخی کشورها، ورود صنعت خودروهای برقی چین تنش های جدیدی را با دولت ایالات متحده ایجاد می کند که نمی خواهد نفوذ خود را به پکن واگذار کند. در طول سال گذشته، مقامات ایالات متحده بارها هشدار داده اند که اگر چین تلاش کند مشکل مازاد ظرفیت صنعتی خود را با ریختن کالاها در بازارهای بین المللی کاهش دهد، دولت بایدن اقدامات لازم را انجام خواهد داد. یکی از نقاط نگرانی خاص در واشنگتن مکزیک است که از طریق USMCA، توافق تجاری بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک، به بازار ایالات متحده دسترسی دارد. شرکت های چینی، از جمله BYD، گفته اند که می خواهند در این کشور کارخانه بسازند و چندین رقیب دیگر از جمله MG و Chery بیش از یک سال است که با مقامات مکزیکی صحبت می کنند.
جاه طلبی های BYD چین فراتر از خودروهای برقی است برنامه های جهانی این شرکت که توسط وانگ چوانفو تأسیس شده است، از ماژول های خورشیدی و اتوبوس های برقی، کامیون ها و قطارها تا سیستم های حمل و نقل پیچیده را شامل می شود
افزایش شدید تعداد خودروهای برقی با برند چینی در جاده‌های آن - فروش BYD در سال گذشته شش برابر شد - باعث شکایت‌ها در مورد امنیت داده‌ها و زیرساخت‌ها شده است. استرالیا اولین کشوری بود که استفاده از فروشندگان مخابراتی چینی را در شبکه های 5G خود در سال 2018 ممنوع کرد و یک دوره تنش با چین را آغاز کرد. جیمز پترسون، سناتور مخالف، استدلال کرده است که خطر بالقوه ناشی از خودروهای الکتریکی چینی فراتر از خریدار و رانندگی خودرو است. او می‌گوید: «همه ما فیلم‌هایی را دیده‌ایم که در آن‌ها می‌توان خودروهای الکتریکی را به سلاح تبدیل کرد.» پترسون از دولت استرالیا می‌خواهد تا بررسی امنیت ملی خودروهای برقی چینی را آغاز کند. او گفت: «ما اجازه ندادیم آن شرکت ها به ستون شبکه ارتباطی ما تبدیل شوند. چرا اجازه می دهیم آنها به ستون شبکه حمل و نقل ما تبدیل شوند؟»


منبع: فایننشال تایمز

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۱۷۳
کد خبر : ۶۹,۸۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید