پایگاه خبری فولاد ایران- پس از چند هفته تشدید جنگ تجاری بین چین و اروپا که تهدید به از بین بردن میلیاردها تجارت خودرو بین دو بلوک بود، در آخر هفته چین موافقت کرد که با اتحادیه اروپا در مورد تصمیمش برای اعمال تعرفه های بالاتر واردات خودروهای برقی چینی در جریان سفر معاون صدراعظم آلمان به پکن که هدف آن کاهش تنش بود، وارد مذاکره شود.
رابرت هابک، وزیر امور اقتصادی و اقدامات اقلیمی آلمان، از اقدام چین برای ورود به بحث با بروکسل در مورد تعرفه های اتحادیه اروپا استقبال کرد اما گفت که این «اولین گام است و بسیاری قدم های دیگر لازم خواهد بود.»
اظهارات وی پس از آن بیان شد که وزارت بازرگانی چین اعلام کرد پکن و بروکسل توافق کردهاند تا درباره تحقیقات ضد یارانهای که سال گذشته توسط اتحادیه اروپا آغاز شد، رایزنیها را آغاز کنند. این تحقیقات منجر به تصمیمی در ماه جاری برای افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی تا 48 درصد شد که به نوبه خود خشم و تهدید چین را برای مقابله به مثل در مورد خودروهای احتراق داخلی اروپا برانگیخت.
همانطور که قبلاً گزارش شده بود، آلمان - که اقتصاد آن در 2 سال گذشته در معرض خطر مضاعف افزایش قیمت انرژی و کاهش واردات چینی کالاهاي آلمانی قرار گرفته بود - از تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه بر واردات خودروهای برقی چینی انتقاد کرده است.
به گزارش فولاد ایران، بازار چین برای صنعت عظیم خودروسازی آلمان بسیار مهم است و برلین را به ویژه در برابر هرگونه اقدام تلافی جویانه پکن آسیب پذیر می کند. چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری آلمان است و برلین به دنبال این است که تنش های فزاینده بین پکن و واشنگتن را که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 به شدت افزایش یافته بود، به دقت هدایت کند.
هابک همچنین از پکن بازدید کرد و در آنجا با وانگ ونتائو و ژنگ شنجی، رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی گفتگو کرد. او گفت که آنها در مورد مسائل انرژی و آب و هوا و همچنین حقوق بشر با مقامات چینی به عنوان بخشی از "مذاکرات فشرده" صحبت کردند.
اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در ماه آوریل با رئیس جمهور شی جین پینگ ملاقات کرد و رئیس جمهور چین را تشویق کرد که روسیه را برای پایان دادن به کمپین خود در اوکراین تحت فشار بگذارد، اما مطلقاً هیچ چیزی از آن به دست نیامد.
در همین حال، شی و ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش روابط نزدیک خود را در بوق و کرنا کرده و سوگند یاد کرده اند که تجارت را افزایش دهند. روسیه در سال گذشته به پنجمین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل شد که از نهم در سال 2020 افزایش یافت، زیرا تجارت به 240 میلیارد دلار رسید. بر اساس داده های رسمی، صادرات چین به روسیه در سال 2023 نسبت به سال گذشته 46.9 درصد افزایش یافته است.
منبع: Oilprice