به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تغییر شکل بازارهای جهانی کومودیتی ها

تغییر شکل بازارهای جهانی کومودیتی ها

 

پایگاه خبری فولاد ایران-جنگ اوکراین باعث تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیک روسیه که تامین‌کننده اصلی کومودیتی های مختلف می باشد شده است. تحریم‌های غرب که اقتصاد روسیه را هدف قرار داده، دسترسی این کشور به بازارهای مهم را فلج کرده و از تلاش‌های این کشور برای پیشبرد جنگ جلوگیری می‌کند. با این حال، واکنش های جهانی یکنواخت نبوده و شرایط پیچیده ای را برای روسیه و بازارهای جهانی ایجاد کرده است.
امریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و گروه 7 مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه بخش فلزات و معادن روسیه از جمله محصولات کلیدی مانند آلومینیوم، مس، نیکل و فولاد اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها موانع تجاری را از طریق تعرفه‌های اضافی یا ممنوعیت‌های کامل ایجاد می‌کنند که بر سودآوری بخش فلزات روسیه تأثیر می‌گذارد و برخی از خریداران سنتی آن را از تجارت با روسیه منع کرده باعث شده زنجیره‌های عرضه جهانی برای این کالاهای ضروری مجدداً تنظیم شوند.
سازندگان درگیر در صنعت رو به رشد خودروهای برقی به ویژه نگران اختلالات احتمالی در عرضه فلزات باتری هستند. با این حال، بازارهای جهانی کبالت و لیتیوم نسبتاً ثابت مانده زیرا روسیه نقش حداقلی در تولید آنها ایفا می کند.
در بازار آلومینیوم، روسیه بازیگر مهمی در زنجیره تامین جهانی است، به ویژه برای آلومینیوم کم کربن. تحریم ها سودآوری فروش این فلز روسیه را محدود کرده و برخی از مصرف کنندگان را از خرید خارج از چین منصرف کرده است. این امر اتحادیه اروپا را در موقعیتی نامطمئن قرار داده است. اگر آنها ممنوعیت کامل آلومینیوم روسیه را در نظر بگیرند، ممکن است مجبور شوند به منابع جایگزین تکیه کنند و به طور بالقوه وابستگی خود را به تولید آلومینیوم با کربن بالاتر افزایش دهند که یک عقبگرد برای ابتکارات سبز جاه طلبانه اتحادیه اروپا خواهد بود.
در مورد زغال سنگ، ممنوعیت اتحادیه اروپا و بریتانیا بر واردات زغال سنگ از روسیه، تولیدکنندگان روسی را مجبور کرده که صادرات خود را به سمت شرق هدایت کنند. انتظار می رود تولیدکنندگان غیر روسی این شکاف را پر کنند که به طور بالقوه منجر به افزایش قیمت کوتاه مدت می شود.
این در حالی است که فولاد از مجموعه ای از سیاست ها رنج می برد.  تأثیر تحریم ها بر صنعت فولاد روسیه بسته به کشور متفاوت است. امریکا به طور کامل واردات فولاد روسیه را قطع کرده است، در حالی که اتحادیه اروپا رویکرد ظریف تری را اتخاذ کرده است. تحریم های اولیه در سال 2022 باعث کاهش شدید واردات فولاد روسیه به اتحادیه اروپا شد که با افزایش واردات از آسیا جایگزین شد. اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت های بیشتری را برای محصولات نیمه تمام فولادی مانند بیلت و اسلب اعمال کرده است، اما این موارد با مقاومت برخی از شرکت های اروپایی مواجه شده است. به طور کلی، تغییرات قابل توجهی در جریان تجارت محصولات فولادی تا نیمه دوم این دهه پیش بینی نمی شود.
به گزارش فولاد ایران،تحریم‌های سنگ‌آهن روسیه در مقایسه با سایر کالاها سخت‌تر بوده است. این نشان دهنده اقدام متعادل اتحادیه اروپا برای حفظ فشار تحریم ها بر روسیه و در عین حال محافظت از صنعت فولاد داخلی آن است که به شدت به سنگ آهن روسیه متکی است. در حال حاضر هیچ ممنوعیت صریحی برای سنگ آهن روسیه وجود ندارد، تحریم های هدفمند و خود تحریمی واردکنندگان اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی صادرات سنگ آهن روسیه را به چین متمرکز کرده است. تا سال 2024، سهم بازار چین از صادرات روسیه از 38 درصد به 90 درصد افزایش یافته است، "که نشان دهنده وابستگی زیاد به چین و آسیب پذیری فزاینده در برابر هر گونه اقدام حمایتی است. صادرکنندگان سنگ آهن روسیه به کشورهای کمتری صادرات دارند.  در سال 2021، 28 کشور واردات از روسیه را گزارش کردند، در سال 2023، این میزان به 12 کشور کاهش یافت  و در سه ماهه اول 2024 به تنها سه کشور رسید.


منبع: International Shipping News
ترجمه: مونا تابان شمال

۹ تیر ۱۴۰۳ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱۰۷
کد خبر : ۶۹,۹۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید