به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دسترسی عربستان به تراشه‌های عملکرد بالای انویدیا طی یک سال آینده

پایگاه خبری فولاد ایران- عربستان سعودی نسبت به دسترسی به تراشه‌های آمریکایی انویدیا خوش‌بین است که این امکان را به آن می‌دهد تا پیشرفته‌ ترین مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه داده و به کار گیرد.
عبدالرحمن طارق حبیب، یکی از مقامات ارشد اداره اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان سعودی، روز پنجشنبه در گفتگو با CNBC گفت که پادشاهی انتظار دارد در سال آینده چنین گامی را بردارد.
حبیب، معاون مدیر عامل دفتر مدیریت استراتژی SDAIA، گفت: «با توجه به اینکه کنترل های سخت صادراتی ایالات متحده تاکنون مانع از صادرات تراشه ها به پادشاهی شده است، فکر می‌کنم ظرف یک سال آینده این گام برداشته شود.»
حبیب گفت که دسترسی عربستان سعودی به تراشه ها معنی زیادی خواهد داشت. وی گفت: «این امر تجارت بین عربستان و آمریکا را تسهیل خواهد کرد. همچنین درهای زیادی را برای ایجاد قابلیت‌های محاسباتی، در پادشاهی باز خواهد کرد. اما مهمتر از همه، این تنها قابلیت محاسباتی نیست که مهم است. ما در سه سال گذشته ظرفیت انسانی، همچنین ظرفیت داده ها را ایجاد کردیم. بنابراین ما در حال کار و همکاری با همه در جامعه بین المللی هستیم و تلاش می کنیم که یکی از کشورهای فعال برتر در تجزیه و تحلیل داده ها باشیم.»
عربستان سعودی سرمایه گذاری قابل توجهی را برای توسعه یک اکوسیستم هوش مصنوعی قوی در این کشور انجام می دهد و در گزارشی از SDAIA فاش کرد که قصد دارد تا سال 2030، هوش مصنوعی 12 درصد از تولید ناخالص داخلی اش را تشکیل دهد.
به گزارش فولاد ایران، این تلاش ها بخشی از چشم انداز 2030 است، ابتکاری که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای مدرن کردن اقتصاد عربستان و تنوع بخشیدن به درآمدهای آن به دور از نفت آغاز شد.
دولت بایدن در دو سال گذشته مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر صادرات تراشه اعمال کرد تا از دسترسی چین به آنها جلوگیری کند. در ماه مه، این محدودیت ها را گسترش داد و الزامی را برای شرکت ها به دست آورد که مجوز ویژه دولت ایالات متحده برای صادرات نیمه هادی های پیشرفته و مواد ساخت تراشه به بسیاری از کشورهای خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دریافت کنند.
این محدودیت‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیت ملی در مورد روابط نزدیک ریاض با پکن است. چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است و سرمایه گذار قابل توجهی در چشم انداز 2030 است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات خلیج فارس، بین سال های 2016 تا 2020، صادرات تسلیحات چین به این کشور تقریباً 400 درصد نسبت به دوره پنج ساله قبلی افزایش یافته است.
دولت عربستان سعودی در تلاش است تا خواسته‌های واشنگتن را در رابطه با روابط خود با چین و نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده برآورده کند، در حالی که درها را به روی پکن باز نگه می‌دارد.
سخنگوی وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت: «در حالی که ما نمی‌توانیم در مورد مجوزها یا معاملات خاصی صحبت کنیم، اختیار دولت ایالات متحده در انتقال چنین فناوری‌هایی بر اساس کنترل‌های صادراتی است که شامل الزامات و شرایط مجوز فعلی است.»
این سخنگو افزود: "تصمیمات کنترل صادرات در مورد مجوزها، فهرست‌بندی نهادها و هرگونه اقدام سیاستی آتی موضوع یک فرآیند بین‌سازمانی دقیق از جمله وزارت‌های بازرگانی، امور خارجه، دفاع و انرژی است."


منبع: CNBC

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۱۴۹
کد خبر : ۷۰,۸۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید