به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا بانک های مرکزی بحران تورم را به درستی درک کرده اند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- دونالد ترامپ در این هفته تفسیر خاص خود را از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو داشت که به طور مشخصی تاریک بود. تصمیم روز چهارشنبه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره به نصف، نشان دهنده وضعیت بد اقتصاد ایالات متحده است. در داخل فدرال رزرو، چشم انداز اقتصادی آمریکا بسیار متفاوت دیده می شود. حتی در شرایطی که بانک مرکزی ایالات متحده هشدار داد کاهش نرخ های بیشتری در پیش خواهد بود.
با این حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، یک حکم صعودی خیره کننده در مورد سلامت اقتصادی آمریکا صادر کرد. او به خبرنگاران گفت: «اقتصاد ایالات متحده در وضعیت خوبی قرار دارد و تصمیم امروز ما برای حفظ آن طراحی شده است.» او روشن کرد که حرکت نزولی پس از اینکه نرخ‌ها برای بیش از یک سال در بالاترین حد 23 سال گذشته نگه داشته شدند، یک «کالیبراسیون مجدد» بود، و نه یک حرکت وحشتناک برای تقویت تقاضا.
در سراسر اقیانوس اطلس، بانک‌های مرکزی اروپا با پس‌زمینه اقتصادی کمتری روبه‌رو هستند. اما آنها نیز چرخه های تسهیلی خود را آغاز کرده اند.
بانک مرکزی اروپا هفته گذشته برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره را کاهش داد، در حالی که بانک مرکزی انگلیس در ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داد و روز پنجشنبه پیشنهاد کرد که امسال کاهش بیشتری خواهد داشت.
دو سال پیش، زمانی که قیمت‌ها پس از شوک اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 و تهاجم روسیه به اوکراین شروع به افزایش کردند، هشدارهای شدیدی مبنی بر اینکه تورم یا از کنترل خارج می‌شود یا جای خود را به رکود اقتصادی عمیق می‌دهد، وجود داشت. اکنون، در حالی که تحولات ژئوپلیتیکی بیشتر به عنوان یک تهدید دائمی باقی می‌ماند، بانک‌های مرکزی فعلاً به خود اجازه می‌دهند که نفس راحتی بکشند.
ینس لارسن از گروه اوراسیا می گوید: "من فکر می کنم بانک های مرکزی چیزها را به خوبی کالیبره کرده اند."
موفق ترین مانور اخیر بانک مرکزی ایالات متحده برای مهار تورم احتمالاً در اواسط دهه 1990 در زمان آلن گرینسپن بود. در آن زمان، فدرال رزرو طبق تعریف دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، نرخ بهره را در حدود یک سال دو برابر کرد و به 6 درصد رساند، قبل از اینکه اقتصاد را به آرامی بدون وارد کردن رکود به رکود کاهش دهد. اما سیاستگذاران در آن زمان با فشارهای قیمتی بسیار کمتری نسبت به فشارهایی که پاول و سایر بانک‌های مرکزی پس از همه‌گیری و افزایش قیمت کالاها با آن مواجه شدند، دست و پنجه نرم می‌کردند. تورم در میان اقتصادهای پیشرفته در سال 2022 از 7 درصد فراتر رفت در حالی که در بازارهای نوظهور نزدیک به 10 درصد بود.
ست کارپنتر، اقتصاددان ارشد جهانی در مورگان استنلی که 15 سال را در فدرال رزرو گذراند، می‌گوید: «این چرخه تسهیل‌کننده بسیار متفاوت از سایر چرخه‌ها است. بیشتر چرخه های تسهیل دیگر به دلیل رکود اتفاق می افتد.»
به گزارش فولاد ایران، اقتصاد ایالات متحده در حال گسترش است و فدرال رزرو آتلانتا در این هفته تخمین می زند که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم به حدود 3 درصد خواهد رسید.
در مقایسه با ایالات متحده، اروپا از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار ضعیف‌تری قرار دارد و تولید ناخالص داخلی منطقه یورو تنها 0.2 درصد در سه ماهه دوم، رشد کرد، اما پس از یک افزایش غیرمنتظره در بهار امسال، تورم در فاصله نزدیکی با هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا قرار دارد و تا حدی از فشار بر رشد درآمد خانوارها کاسته می شود.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در سخنرانی روز جمعه در واشنگتن گفت: «خطرات تورمی ناشی از تغییرات آب و هوایی، پیشرفت فناوری و شکست در تجارت جهانی، همچنان بیداد می کند.» او گفت که جهان هنوز درگیر "بدترین بیماری همه گیر از دهه 1920، بدترین درگیری در اروپا از دهه 1940 و بدترین شوک انرژی از دهه 1970" است. همه این رویدادها "ساختار اقتصاد را تغییر داده و نحوه ارزیابی تاثیر سیاست پولی را با چالش مواجه کرده است". او گفت: «به ویژه در ایالات متحده، سیاست مالی سست می تواند دامنه تسهیلات پولی فدرال رزرو را محدود کند. چشم انداز مجدد شوک های جهانی در دوره ای از نوسانات ژئوپلیتیکی و افزایش تنش های تجاری، این منطقه را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، بازگشت ترامپ به کاخ سفید می‌تواند منادی تعرفه‌های همه جانبه و تجدید جنگ تجاری با چین باشد.»


منبع: فایننشال تایمز

۱ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۱۵۹
کد خبر : ۷۰,۹۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید