به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فرصت اکتشاف نفت 100 میلیارد دلاری هند

پایگاه خبری فولاد ایران- دو هفته پیش گزارش دادیم که تلاش‌های طولانی اکتشاف منجر به کشف عظیم ذخایر نفت و گاز در آب‌های سرزمینی پاکستان شده است، ذخیره‌ای آنقدر بزرگ که گفته می‌شود می‌تواند مسیر اقتصادی این کشور تحت محاصره را تغییر دهد. اگرچه منابع هیدروکربنی پاکستان هنوز اندازه گیری نشده است، برخی برآوردها نشان می دهد که این کشف چهارمین ذخایر بزرگ نفت و گاز در جهان است. با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ نفتی تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند: در ماه ژوئیه، مسادیک مالک، وزیر نفت کشور، به یک کمیته پارلمانی گفت که هیچ شرکت بین‌المللی علاقه‌ای به اکتشاف نفت و گاز دریایی در پاکستان ندارد و آن‌هایی که در این کشور هستند عمدتاً راه خروج را در نظر داشتند. این موضوع به امنیت و ریسک مربوط می شود.
به گزارش فولاد ایران، خوشبختانه همسایه پاکستان، هند چنین باری ندارد. هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند، از شرکت های بزرگ نفتی خواسته است تا اکتشاف نفت و گاز در این کشور را افزایش دهند تا به کاهش اتکای هند به واردات و پایدار کردن سوخت مقرون به صرفه کمک کنند.
او در کنفرانسی گفت که فرصت های سرمایه گذاری به ارزش 100 میلیارد دلار تا سال 2030 را ارائه می دهد.
در حال حاضر، تنها 10 درصد از حوضه رسوبی 3.36 میلیون کیلومتر مربعی هند تحت اکتشاف است. با این حال، این کشور غنی از سوخت‌های فسیلی است: در ماه جولای، S&P Global Commodity Insights نشان داد که چهار حوضه رسوبی عمدتا ناشناخته در هند می‌توانند تا 22 میلیارد بشکه نفت را در خود جای دهند. در واقع، حوضه های کمتر شناخته شده رده دوم و سوم، یعنی ماهانادی، دریای آندامان، بنگال و کرالا-کنکان حاوی نفت بیشتری نسبت به حوضه پرمین هستند که تاکنون 14 میلیارد بشکه از 34 میلیارد ذخایر نفت قابل استحصال خود را تولید کرده است.
هند به اکتشافات قابل توجهی در حوضه کریشنا-گوداواری، بارمر و آسام می بالد، اما اکتشاف در مناطق دیگر کندتر توسعه یافته است. از 3.14 میلیون کیلومتر مربع حوضه رسوبی هند، 1.3 میلیون کیلومتر مربع در آب های عمیق است. هند اولین تلاش خود را برای اکتشاف آب های عمیق در خلیج بنگال در اوایل سال جاری در حوضه کریشنا-گوداواری انجام داد که توسط شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند ONGC اداره می شود. ONGC گفت که قصد دارد بیش از 10 میلیارد دلار برای توسعه چندین پروژه آب های عمیق در بلوک KG-DWN-98/2 خود در آن حوضه هزینه کند.
در همین حال، شرکت دولتی بالادست Oil India Ltd به دنبال آغاز فعالیت های اکتشافی در ناگالند است.
بر خلاف پاکستان، هند احتمالاً مشکل کمی برای جذب شرکت‌های بزرگ نفت و گاز خواهد داشت. در واقع، غول انرژی بریتانیا BP Plc (NYSE:BP) این هفته جلسه هیئت مدیره خود را در هند برگزار می کند، زیرا به دنبال فرصت های بیشتر در این کشور است. بریتیش پترولیوم یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت چندملیتی هندی Reliance Industries ایجاد کرده است تا 1900 ایستگاه خرده فروشی سوخت را در سراسر هند راه اندازی کند و نفت و گاز را از یک بلوک آب های عمیق در حوزه کریشنا-گوداواری تولید کند.
تحلیلگران پیش بینی کرده اند که هند قرار است به محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت تبدیل شود و از چین پیشی بگیرد.
اما ریچاردز، تحلیلگر ارشد Fitch Solutions Ltd مستقر در لندن، به تایمز هند گفت: «نقش چین به عنوان موتور رشد تقاضای جهانی نفت به سرعت در حال محو شدن است.» به گفته این تحلیلگر، در دهه آینده، سهم چین از رشد تقاضای نفت در بازارهای نوظهور از نزدیک به 50 درصد به تنها 15 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که سهم هند 24 درصد دو برابر خواهد شد.


منبع: Oilprice

۸ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۲۹
تعداد بازدید : ۷۶
کد خبر : ۷۱,۰۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید