پایگاه خبری فولاد ایران- نوامبر گذشته، اکسون اعلام کرد که حفاری اولین چاه لیتیوم خود را در آرکانزاس آغاز کرده است. در آن زمان، یکی از مدیران اکسون گفت: «لیتیوم برای انتقال انرژی ضروری است و اکسون موبیل نقشی پیشرو در هموار کردن راه برای برقرسانی دارد.»
به گزارش فولاد ایران، اکسون تنها شرکتی نیست که به دنبال سرمایه گذاری بر روی منابع تخمینی قابل توجه لیتیوم آرکانزاس، منطقه نفتی سابق است. دولت بایدن آماده ارائه حمایت مالی سخاوتمندانه برای ایجاد زنجیره تامین داخلی برای دوره گذار است. با این حال به نظر می رسد که این رونق ممکن است حتی قبل از شروع به پایان برسد.
در ماه گذشته، قیمت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید - دو شکل رایج این فلز در بازار - به زیر 10000 دلار در هر تن رسید. این اولین باری بود که قیمت ها در سه سال گذشته به محدوده چهار رقمی کاهش یافت، زیرا تقاضا برای خودروهای برقی در بازارهای کلیدی و حتی در سراسر اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در اواخر سال 2022، قیمت لیتیوم به نزدیک به 80000 دلار در هر تن رسیده بود، زیرا انتظارات رشد انفجاری در فروش خودروهای برقی وجود داشت.
این ممکن است خبر بدی برای مناطق غنی از لیتیوم آرکانزاس باشد که مشتاقانه منتظر مشاغلی هستند که صنعت معدنی حیاتی جدید قرار است ایجاد کند.
ماه گذشته، CNBC در مورد صنعت نوپای استخراج لیتیوم در آرکانزاس گزارش داد و گفت که Exxon، Albemarle و شرکتی به نام Standard Lithium در رقابتی برای بهره برداری از ذخایر قابل توجه لیتیوم این ایالت در رقابت هستند.
با این حال، چین تنها جایی است که تقاضا برای خودروهای الکتریکی با سرعت معنیداری در حال افزایش است. آخرین دادههای Rho Motion نشان میدهد که فروش خودروهای برقی آن در ماه اوت 42 درصد افزایش یافته است.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که چین یارانه خرید خودروهای برقی را افزایش داد، در حالی که در بسیاری از اروپا، دولت ها به دلیل کمبود پول، یارانه ها را کاهش می دهند. به گفته انجمن خودروسازان اروپا، این در فروش منعکس شده است، که در ماه آگوست برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت. این کاهش در پس زمینه کاهش کلی در فروش خودرو موثر است و یادآوری می کند که اتحادیه اروپا خیلی خوب در انتقال انرژی عمل نمی کند و این پیامدهایی برای تقاضای EV در آینده دارد.
اروپا یکی از بازارهای کلیدی لیتیوم در جهان به دلیل اهداف انتقال بلندپروازانه اش است که شامل طرحی بحث برانگیز برای تعلیق فروش خودروهای موتور احتراق داخلی از سال 2035 است. چشم انداز این منطقه کلیدی نامشخص به نظر می رسد. این ممکن است بخشی از دلیل کاهش قیمت لیتیوم در کنار عرضه بیش از حد باشد.
طبق گزارش اخیر بی بی سی، این مازاد عرضه در حال حاضر باعث تعطیلی معادن در استرالیا شده است که بزرگترین معدن سنگ لیتیوم در جهان است. در این گزارش آمده است که سال گذشته، لیتیوم استرالیا 52 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می داد. و این تولید همچنان در حالی که تقاضا کاهش مییابد رشد میکند. در نتیجه، قیمتها اکنون 75 درصد نسبت به ژوئن 2023 کاهش یافته است و حداقل سه کارخانه لیتیوم تعطیل شدهاند.
منبع: Oilprice