پایگاه خبری فولاد ایران- فرانسویها فعالانه از خودروهای الکتریکی استقبال میکنند، در حالی که رویکرد ژاپنیها کمی محتاطتر بوده است.
فرانسه و ژاپن هر دو در طراحی پیشتازان جهان هستند. نمایشگاه خودروی پاریس در هفته گذشته فرصتی برای صنعت خودروسازی اروپایی بود تا توانایی خود را در مقابله با واردات خودروهای برقی اقتصادی و نوآورانه چینی نشان دهد. این همهمه در نیمی از دنیا قابل لمس بود: رنو، استلانتیس و فولکس واگن همگی خودروهای برقی جدید را در سطح رقابتی 25000 یورو (27000 دلار) به نمایش گذاشتند. اما تنها یک خودروی الکتریکی در نمایشگاه امسال ژاپن به نمایش گذاشته شد: نیسان موتور آریا، که از سال 2022 به فروش می رسد و اولین بار پنج سال پیش رونمایی شد. تویوتا موتور و هوندا موتور هم دو خودرو را به نمایش گذاشتند که از هیدروژن تغذیه میکرد و سه مدل که به دلیل توانایی آنها در سوزاندن سوخت زیستی نمایش داده میشدند. به نظر می رسد این انتخاب کاملاً با واقعیت فاصله دارد.
به گزارش فولاد ایران، از هر هشت خودروی فروخته شده در سرتاسر جهان، یک خودروی الکتریکی EV یا BEV باطری است. درحالیکه در فرانسه، این سهم 18٪ و 8.1٪ در ایالات متحده است، اما در ژاپن این سهم تنها 2.2 درصد می باشد.
خودروسازان در همه جا با مشکلات و موانع زیادی در مسیر برقیسازی مواجه هستند، اما ژاپن در این استدلال که این تغییر نه تنها از نظر لجستیکی چالش برانگیز است، بلکه اساساً اشتباه است، منحصربهفرد است. آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا موتور در ژانویه استدلال کرد که BEVs هرگز بیش از 30 درصد از سهم بازار را به دست نمیآورند.
این یک مسیر انحرافی عجیب و دلخراش است - به ویژه به این دلیل که ژاپن زمانی پیشرو در برق رسانی خودرو بود. در حالی که نیسان و میتسوبیشی موتورز ظرف چند ماه پس از دریافت اولین تسلا رودستر، خودروهای برقی را به تولید انبوه رساندند. اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی در سال 2018 از نظر فروش خودروهای برقی از تسلا برتری داشت.
شما ممکن است به دنبال دفاع از ژاپن باشید بر این اساس که این نمایشگاه ها عمدتاً کم اهمیت است، اما مفهوم آن، به هر حال، نگران کننده است. به هر حال، انقلاب واقعی EV در مورد لذتهای مصرفکننده مانند داشبوردهای صفحه لمسی، صندلیهای گرم شونده و دستگیرههای درب جمعشونده نیست، بلکه دل و جرات تجاری خودرو، باتری و موتورهای آن است.
سازندگان ژاپنی باید داستان جالبی برای گفتن داشته باشند. آنها با حمایت بیش از 3 میلیارد دلار یارانه دولتی، بیش از یک دهه است که روی باتریهای حالت جامد کار میکنند که نوید عملکرد بسیار بهتری از برد، زمان شارژ و حتی ایمنی انواع لیتیوم یون فعلی دارند. نمایشگاه امسال در توکیو فرصتی از دست رفته برای به دست آوردن مجدد ابتکار عمل شرکت های خودروساز ژاپنی بود.
خودروسازان اروپایی ممکن است برای حفظ آن مشکل داشته باشند خود را در برابر هجوم EV چینی نشان می دهند - اما حداقل آنها اشتهای خود را برای مبارزه نشان می دهند. به نظر می رسد رقبای ژاپنی آنها مسیر را هموار کرده اند.
منبع: Japan Times