پایگاه خبری فولاد ایران-هزینه حمل و نقل در بازار های جهانی در نیمه اول سال جاری به دلیل اختلالات بی سابقه در مسیرهای اصلی کشتیرانی، ازدحام بنادر و افزایش هزینه های عملیاتی به شدت افزایش یافت. در سال 2023، تجارت دریایی با رشد 2.4 درصدی به 12.3 میلیون تن رسید که نسبت به سال 2022 بهبود یافت. با این حال، چشم انداز آینده نامشخص است و برای سال جاری افزایش 2 درصدی پیش بینی شده که ناشی از رشد تقاضا برای کالاهایی مانند سنگ آهن، زغال سنگ و غلات و همچنین محموله های کانتینری خواهد بود.
به گزارش فولاد ایران،همانطور که اشاره شد، مسیرهای اصلی کشتیرانی در سال جاری با اختلالات قابل توجهی مواجه شده اند که منجر به تاخیر، تغییر مسیر و هزینه های بالاتر شده است. تا اواسط سال 2024، ترافیک از طریق کانال های پاناما و سوئز در مقایسه با اوج، تقریباً به نصف کاهش یافت. این به دلیل سطح پایین آب در کانال پاناما و بحران امنیتی در منطقه دریای سرخ است که کانال سوئز را تحت تأثیر قرار داد.
مسیرهای طولانیتر منجر به افزایش ازدحام بنادر، مصرف سوخت و حق بیمه بیشتر و غیره شد. در اواسط سال 2024، مسیریابی مجدد کشتیها از دریای سرخ و کانال پاناما، تقاضای جهانی برای کشتیها را تا 3 درصد و تقاضا برای کشتیهای کانتینری را 12 درصد نسبت به قبل افزایش داد. این امر فشار قابل توجهی بر لجستیک جهانی وارد کرده است.
منبع: GMK
ترجمه: مونا تابان