پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس گزارش گلدمن ساکس، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا شبح اعمال تعرفه های بالاتر بر چین را افزایش داده است، اما ممکن است این تنها کشور آسیایی نباشد که با این مخمصه مواجه است.
اندرو تیلتون، اقتصاددان ارشد آسیا-اقیانوسیه گلدمن در یادداشتی گفت، در حالی که کسری تجاری دوجانبه ایالات متحده با چین از زمان دولت ترامپ تا حدودی کاهش یافته است، کسری با سایر صادرکنندگان آسیایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و ممکن است این موضوع تحت نظارت بیشتر قرار گیرد.
او گفت: «با توجه به تمرکز ترامپ و برخی از منصوبان احتمالی بر کاهش کسریهای دوجانبه، این خطر وجود دارد که کسریهای دوجانبه رو به رشد در نهایت باعث اعمال تعرفههای آمریکا بر دیگر اقتصادهای آسیایی شود.»
تیلتون گفت: «کره، تایوان و به ویژه ویتنام شاهد پیشرفتهای تجاری بزرگی با ایالات متحده بودهاند. در سال 2023، مازاد تجاری کره جنوبی با ایالات متحده به رکورد 44.4 میلیارد دلار رسید که بزرگترین مازاد تجاری با هر کشوری است، به طوری که صادرات خودرو تقریبا 30 درصد از کل محموله ها به ایالات متحده را تشکیل می دهد.
به گزارش فولاد ایران، صادرات تایوان به ایالات متحده در سه ماهه اول سال 2024 به رکورد 24.6 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 57.9 درصد افزایش داشت و بیشترین رشد صادرات ناشی از فناوری اطلاعات و محصولات سمعی و بصری است.
در همین حال، مازاد تجاری ویتنام با ایالات متحده بین ژانویه تا سپتامبر 90 میلیارد دلار است.»
گلدمن ساکس گفت: «هند و ژاپن همچنین دارای مازاد تجاری با ایالات متحده هستند، به طوری که مازاد تجاری ژاپن نسبتاً ثابت مانده است و مازاد تجاری هند در سال های اخیر به طور متوسط افزایش یافته است.»
اقتصاددانان این بانک به رهبری برایان تان نوشتند که تعرفه های پیشنهادی ترامپ به احتمال زیاد درد بیشتری را بر اقتصادهای بازتر در منطقه تحمیل می کند و تایوان بیشتر از کره یا سنگاپور در معرض این تهدید قرار دارد.
داده های ایالات متحده نشان می دهد که کسری تجاری ایالات متحده با چین از 346.83 میلیارد دلار در سال 2016 به 279.11 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.
ماری پانگستو، وزیر سابق تجارت اندونزی، پنجشنبه گذشته گفت: "اگرچه تجارت ایالات متحده با چین به دنبال اجرای تعرفه ها در دولت اول ترامپ کاهش یافت، اما حجم تجارت به جای آن به کشورهای ثالث مانند ویتنام، مکزیک، اندونزی و تایوان منتقل شده است.
اما اگر به زنجیره تامین نگاه کنید، در واقع بیشتر قطعات هنوز از چین می آیند. ما آن را طولانی کردن زنجیره تامین می نامیم. بنابراین در ترامپ 2 او متوجه خواهد شد که کالاها همچنان از چین به امریکا میرود."
بدون در نظر گرفتن تعرفه ها، گلدمن همچنان انتظار دارد فشار برای جابجایی برخی زنجیره های تامین از چین به آسیای جنوب شرقی، هند یا مکزیک ادامه یابد.
ترامپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده قصد خود را برای اعمال تعرفه کلی بین 10 تا 20 درصد بر تمامی کالاهای وارداتی و همچنین تعرفه های اضافی 60 تا 100 درصدی بر محصولات وارداتی از چین اعلام کرده است. گلدمن انتظار دارد که ایالات متحده در نیمه اول سال 2025 تعرفه های اضافی به طور متوسط 20 درصد بر محصولات چینی اعمال کند.
منبع: CNBC