پایگاه خبری فولاد ایران- در تابستان سال ۲۰۱۸ زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا جنگ تجاری با پکن را آغاز کرد، اقتصاد چین رو به رشد بود. حتی صحبت هایی وجود داشت که نشان می داد این کشور می تواند به زودی از آمریکا پیشی گرفته و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدل شود.
اما اکنون و در حالی که چندماهی تا به قدرت گرفتن دوباره ترامپ باقی مانده است به ظاهر به نظر می رسد که چین در مواجهه با چالش های ناشی از املاک، بدهی ها و کاهش تورم آماده جنگ دیگری نیست.
اما این ظاهر امر است. دکستر رابرتس از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و نویسنده خبرنامه جنگ تجاری گفت: "چین مدت زیادی است که خود را برای این روز آماده کرده است."
این رسانه توضیح داد که چین و شرکت های این کشور در اولین جنگ تجاری خود با آمریکا که در دولت جو بایدن نیز ادامه یافت، وابستگی تجاری خود به آمریکا را کاهش دادند. تاثیر ناشی از این کاهش وابستگی در داده های تجاری محسوس است.
به گزارش فولاد ایران، تا سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور در بالاترین سطح قرار داشت. اما بر اساس داده های وزارت بازرگانی آمریکا، سال گذشته مکزیک جای چین را به عنوان صادرکننده اصلی کالاها به این کشور گرفت. چین ۲۰ سال این جایگاه را قبل از کاهش ۲۰ درصدی صادراتش به آمریکا در سال گذشته و رساندن آن به ۴۲۷ میلیارددلار حفظ کرده بود.
بر اساس گزارش شرکت سرمایه گذاری «متئو آسیا»، تنها کمتر از ۳۰ درصد از صادرات چین به کشورهای ثروتمند گروه هفت انجام می شود که کاهشی ۴۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۰ داشته است. با وجود صادرات کمتر به آمریکا، سهم چین در صادرات جهانی در حال حاضر ۱۴ درصد است که نسبت به دوره نخست اعمال تعرفه های از سوی ترامپ به میزان ۱۳ درصد، افزایش داشته است.
ونگ شوون مذاکره کننده تجاری بین المللی چین و معاون وزیر بازرگانی این کشور روز جمعه به خبرنگاران گفت: ما می توانیم مشکلات را حل و در برابر شوک های خارجی مقاومت کنیم.
لیزا توبین مدیر ارشد اقتصاد در اندیشکده آمریکایی پروژه مطالعات رقابتی نیز گفت: "انتظار یک اقدام تلافی جویانه ساده را در خصوص تعرفه ها نداشته باشید. واکنش پکن احتمالا هدفمندتر و نامتقارن تر خواهد بود."
لاری هیو، اقتصاددان ارشد چین در بانک اقتصادی مک کواری گفت: "چین ممکن است برای اقدامات بزرگتری تا زمان روی کار آمدن رسمی ترامپ و اعلام تعرفه ها منتظر بماند."
چیزی که بعید است در زرادخانه تلافی جویانه چین باشد، حرکات بزرگ و نمایشی مانند فروش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا (که چین دومین دارنده بزرگ آن در جهان است) یا کاهش شدید ارزش یوان آن است که 12 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.
اگر ترامپ تعرفههای جدیدی وضع کند، کاهش ارزش یوان نیز میتواند به صادرات چین کمک کند، اما تحلیلگران معتقد نیستند که این حرکت در کار باشد.
چین تنها هدف تعرفه های مورد نظر ترامپ نیست. او پیشنهاد داده است که تعرفه 10 تا 20 درصدی برای همه کالاهای وارداتی اعمال شود. او همچنین تعرفه 100 یا 200 درصدی برای خودروهای ساخت مکزیک یا محصولات تولید شده توسط شرکت هایی که تولید را از ایالات متحده به مکزیک منتقل می کنند، در نظر گرفته است.
با تعرفههای 60 درصدی، تعدادی از اقتصاددانان محاسبه کردهاند که مالیات بر واردات به ایالات متحده میتواند نرخ رشد اقتصادی چین را به نصف کاهش دهد. اما چین، کشوری با 1.4 میلیارد جمعیت، بازار مصرف داخلی بزرگی نیز دارد که اگر کارت های خود را درست بازی کند، می تواند به آن نگاه کند.
روتمن گفت: «بهترین پاسخ به تعرفههایی که پکن میتواند اعمال کند، نظم بخشیدن به خانهاش با بازگرداندن اعتماد به کارآفرینان چینی است که 90 درصد از اشتغال شهری و بیشترین نوآوری را تشکیل میدهند. این امر باعث افزایش اعتماد مصرفکننده میشود که منجر به مصرف داخلی قویتر میشود که تأثیر صادرات ضعیفتر به ایالات متحده را کاهش میدهد.»
اقتصاد چین با مجموعه ای از مشکلات دست و پنجه نرم می کند. پس از یک تابستان دادههای ناامیدکننده، شی جین پینگ، رهبر چین، سرانجام تصمیم گرفت در هفته آخر سپتامبر، بسته محرک بسیار مورد نیاز را که بیشتر بر اقدامات پولی متمرکز بود، ادامه دهد. اقدامات بیشتر، که بسیاری را ناامید کرد، در اوایل ماه جاری اعلام شد.
لری هو، اقتصاددان ارشد چین در بانک مککواری، در یک گزارش تحقیقاتی اخیر نوشت که ممکن است اقدامات بزرگتر تا زمان اعلام تعرفههای ترامپ منتظر بماند، که ممکن است به محض روی کار آمدن او در ژانویه اتفاق بیفتد.
منبع: CNN