به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیاست صنعتی ترامپ چگونه خواهد بود؟

پایگاه خبری فولاد ایران- دونالد ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود در مورد تقویت تولید آمریکا صحبت کرد اما برای حمایت از آن کار چندانی انجام نداد. خرد متعارف این است که ترامپ چند ماه اول ریاست جمهوری خود را صرف از بین بردن حمایت دولت از صنایعی مانند نیمه هادی ها و وسایل نقلیه الکتریکی خواهد کرد، اما ترامپ در واقع ممکن است نوع سیاست صنعتی خود را به دوره دومی برساند که به ویژه بر تلاقی امنیت و تجارت متمرکز است.
این هفته، با معرفی قانون دو حزبی کشتی‌ها برای آمریکا، که توسط سیاستمدارانی از جمله سناتور مارک کلی، سناتور دموکرات و مایک والتز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، حمایت می‌شود، اولین نگاهی به این سیاست‌ها خواهیم داشت.
به گزارش فولاد ایران، مشاور امنیت ملی جدید ترامپ مانند بسیاری از دموکرات‌های چپ‌گرای طرفدار کارگر، والتز مشتاقانه معتقد است که ایالات متحده باید صنعت کشتیرانی خود را به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر خود برای مبارزه با قدرت اقتصادی و امنیتی چین بازسازی کند. این نشان دهنده این واقعیت است که بسیاری از مردم برای پیوستن به دولت جدید فکر می کنند دولت باید از تلاش ها برای بازسازی پایگاه صنعتی آمریکا حمایت کند. از جمله والتز، وزیر امور خارجه آینده مارکو روبیو، نماینده تجاری آینده ایالات متحده، جیمیسون گریر و مشاور اقتصادی پیتر ناوارو. این یک گسست از دوران رونالد ریگان است، زمانی که یارانه‌ها برای صنعت کشتی‌سازی تجاری ایالات متحده با این تصور که هزینه‌های دفاعی جنگ سرد از کارخانه‌های کشتی‌سازی حمایت می‌کند، به شدت کاهش یافت. اما جنگ سرد پایان یافت و این صنعت سقوط کرد.
همانطور که والتز در یک رویداد اخیر گفت: «ما در مورد توانایی چین برای خاموش کردن چیزهایی که اکنون تولید می‌کنند و ما دیگر انجام نمی‌دهیم - مانند داروها یا مواد معدنی کمیاب یا چیپس، اما آنها به معنای واقعی کلمه می‌توانند کل اقتصاد ما را با خفه کردن آن ناوگان کشتیرانی [تجاری] و برعکس، تبدیل ناوگان خود به کشتی‌های جنگی یا اهرم‌های نفوذ ژئوپلیتیکی از بین ببرند. این کاملا غیر قابل قبول است.»
والتز علناً نگران تهدید چین برای تایوان و متحدان آسیایی مانند ژاپن و فیلیپین و همچنین خطر بحران شبه جزیره کره است. او همچنین نقاطی را بین نیاز به ساختن یک نیروی دریایی قوی‌تر، بلکه یک صنعت کشتی‌سازی تجاری قوی‌تر (کشتی‌های تجاری تقریباً 90 درصد تجهیزات و تدارکات جنگنده‌های جنگی را حمل می‌کنند) مرتبط کرده است. این امر بر چیزی تاکید دارد که چین و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی به خوبی می دانند.
برای ساخت سریع و مقرون به صرفه هر محصولی، چه تراشه یا کشتی، به مقیاس نیاز دارید. و در مورد کشتی‌سازی، این نیاز به یارانه‌های جدید و سیگنال‌های تقاضا از سوی دولت برای تشویق شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در تولید ایالات متحده دارد. برخی از این هویج ها و برخی چوب ها در قانون جدید گنجانده خواهد شد. دولت بایدن البته در سرتاسر موضوع کشتی سازی بود. وزیر نیروی دریایی، کارلوس دل تورو، بیش از یک سال پیش در سخنرانی در هاروارد، چشم‌اندازی را برای نوع جدیدی از دولت‌های دریایی، شامل استراتژی صنعتی و همکاری با متحدان و بخش خصوصی ارائه کرد. او هفته گذشته در انجمن دفاعی موسسه نیروی دریایی این موضوع را گسترش داد. همانطور که او بیان کرد: "هیچ قدرت دریایی بزرگ بدون اینکه یک قدرت دریایی تجاری نیز باشد، مدت طولانی دوام نیاورده است."
این چشم انداز در نوامبر با فشار قابل توجهی رو به جلو شد زیرا کانادا، فنلاند و ایالات متحده یادداشت تفاهمی را برای قرارداد "پیمان ICE" برای تولید کشتی های یخ شکن با یکدیگر امضا کردند. این مشارکت برای رفع نگرانی های امنیتی قطب شمال و همچنین برای تقویت ظرفیت صنعتی ایالات متحده و مشاغل با درآمد خوب طراحی شده است. این قرارداد توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن حمایت شد.
ممکن است تصور شود که حمایت بایدن از چنین تلاشی به طور خودکار ترامپ را وادار به دفن آن کند. اما در واقع، این خود ترامپ بود که برای اولین بار ایده تقویت ناوگان یخ شکن آمریکا را در 10 سال آینده مطرح کرد. از نظر امنیتی و تجاری، او آن را راهی برای مقابله با نفوذ رو به گسترش چین و روسیه در قطب شمال می‌دانست چون هم‌زمان با ذوب شدن یخ‌های قطبی، فرصت‌های استخراج و حمل و نقل در حال افزایش است.
ترامپ به راحتی می‌توانست بگوید: «چه چیزی این همه طول کشید تا سیاست صنعتی من را اجرا کنید؟» علاوه بر این، یک سیاست صنعتی در مورد کشتی‌سازی از حمایت گسترده کارگری برخوردار است که شانس آن را برای عبور آسان در کنگره تقویت می‌کند.
مایکل ویسل، هماهنگ کننده پرونده تجاری کشتی سازی 301 که اوایل سال جاری توسط گروهی از اتحادیه های آمریکایی علیه چین مطرح شد، خاطرنشان می کند: «این نوع استراتژی صنعتی نقاط زیادی را بین جمهوری خواهان و دموکرات ها به هم متصل می کند. این شامل تمایل به بازسازی تولید و تقویت مهارت های حرفه ای است.» همانطور که او می‌گوید، «این آزمایشی خواهد بود که آیا دولت ترامپ در مورد استراتژی صنعتی جدی است یا خیر. همچنین سرنخ هایی در مورد اینکه کدام جناح از دولت جدید – ماگا (MAGA) یا وال استریت - کشتی را هدایت می کند، به دست می دهد.»


منبع: فایننشال تایمز

۲۷ آذر ۱۴۰۳ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۲۲۲
کد خبر : ۷۱,۹۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید