پایگاه خبری فولاد ایران- سال بیرحمانهای برای حضور در تجارت فلزات باتری بوده است. قیمت لیتیوم، نیکل و کبالت در سال 2023 سقوط کرد و در طول سال 2024 به طور پیوسته کاهش یافت. در بازاری که زمانی برای عرضه جدید رقابت می کرد، حال معادن را تعطیل می کند و پروژه ها را به تعویق می اندازد، زیرا قیمت ها نزولی است. حال با توجه به اینکه تقاضا از سوی بخش خودروهای برقی انتظارات را برآورده نمیکند، راه رسیدن به آینده الکتریکی بسیار سختتر از حد انتظار است. این نظم عرضه یا فقدان آن است که تعیین خواهد کرد که آیا در سال 2025 بهبودی قیمت وجود خواهد داشت یا خیر.
به گزارش فولاد ایران،در حالی که فروش چین در ماه نوامبر رکورد ماهانه جدیدی را ثبت کرد، فروش در امریکا و کانادا تنها 10 درصد نسبت به نوامبر سال قبل افزایش یافت و فروش در اروپا در واقع کمتر بود. مصرفکنندگان غربی هنوز به انگیزهای برای تغییر موتور احتراق داخلی به موتور الکتریکی نیاز دارند. فروش خودروهای انرژی نو در آلمان در سال جاری پس از حذف ناگهانی یارانه ها در پایان سال 2023 کاهش یافته است.
از طرفی اگر دونالد ترامپ به تهدید خود مبنی بر عقب نشینی از سیاست دولت بایدن در زمینه خودروهای برقی عمل کند، یارانه های این بخش در امریکا ممکن است سال آینده تمام شود.
مازاد عرضه لیتیوم باید از نزدیک به 10 درصد در سال گذشته به کمتر از 1 درصد تقاضا کاهش یابد که ممکن است رکود بیشتر قیمت را محدود کند. در مقابل، مازاد عرضه در بازارهای نیکل و کبالت، تا زمانی که تولید با تقاضا همسوتر نشود، خطر ساختاری شدن را دارد. با توجه به چنین پویایی منفی در عرضه و تقاضا، سخت نیست که بفهمیم چرا اجماع تحلیلگران بر تنش های قیمتی بیشتر در ماه های آینده است.
چین یک بازیگر مسلط در هر سه بازار است و هیچ نشانه ای از دست کشیدن از رویاهای برقی خود را نشان نمی دهد. با این حال، این یک نقطه افزایش تنش با امریکا است. جو بایدن و دونالد ترامپ ممکن است در مورد وسایل نقلیه برقی اختلاف نظر داشته باشند، اما توافق دوجانبه قابل توجهی در مورد نیاز به ایجاد ظرفیت فلزی باتری داخلی و کاهش تسلط چین بر زنجیره تامین جهانی وجود دارد. در واقع، اگر دیوارهای تعرفه ای ایالات متحده امریکا به اندازه کافی بالا ساخته شوند، این خطر وجود دارد که بازار جهانی شروع به شکاف در حوزه قیمت گذاری چین و ایالات متحده کند.
منبع: Mining.com
ترجمه: مونا تابان