به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا پایان قرارداد غلات اوکراین گندم را گران نکرد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- در تاریکی اولیه صبح روز 17 ژوئیه، دو انفجار بخشی از پل کرچ را که تنها رابط بین کریمه و سرزمین اصلی روسیه است، منهدم کرد. این دومین حمله موفقیت آمیز اوکراین به این پل بود که طبق گزارش ها توسط پهپادهای نیروی دریایی انجام شد. روسیه با شلیک موشک های کروز به اودسا پاسخ داد. این کشور همچنین تایید کرد که از توافقی که بر اساس آن به اوکراین اجازه داده بود غلات را با کشتی از طریق دریای سیاه صادر کند، خارج می شود.
به گزارش فولاد ایران، این توافق که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در تابستان 2022 انجام شده بود. در ماه های پس از آن اوکراین 33 میلیون تن گندم، ذرت و دانه های روغنی صادر کرد که به بازگشت قیمت ها به سطح قبل از جنگ کمک کرد.
قرار به تمدید این توافق بود. با این حال، روسیه اعلام کرد که آن را ترک می کند و این امر تاثیر چندانی بر قیمت گندم نگذاشت و تأثیر جهانی آن احتمالاً خاموش خواهد شد.
ذخایر جهانی گندم به دنبال صادرات فوق‌العاده بالا از استرالیا و روسیه و افزایش مجدد محموله‌های کانادایی پس از خشکسالی که فصل سال گذشته را مختل کرد، قوی است. در مورد ذرت، کسری اوکراین ممکن است با رکورد فروش مورد انتظار برزیل پر شود.
از طرف دیگر، هزینه های بالای مسیرهای جایگزین برای صادرات غلات اوکراین کشاورزان اوکراینی را مجبور به کاهش قیمت ها می کند و از کاشت آن جلوگیری می کند. استفاده بیشتر از این مسیرها همچنین می‌تواند تنش‌ها را بین اوکراین و همسایگان اروپای شرقی افزایش دهد.
در بلندمدت، نقش اوکراین به‌عنوان تامین‌کننده اصلی غذا ممکن است کمرنگ شود و عواقب بدی برای گرسنگی جهانی داشته باشد. این کشور به طور معمول به ترتیب 10 درصد و 10 تا 15 درصد از صادرات گندم و ذرت جهان را به خود اختصاص می دهد. سال گذشته به لطف از سرگیری صادرات اوکراین و برداشت محصول در سرتاسر سیاره، از یک فاجعه بزرگ غذایی به سختی جلوگیری شد. اما ممکن است به زودی سالی فرا برسد که هیچکدام از اینها به کمک نرسند.


منبع: اکونومیست

۲۸ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۳۸۲
کد خبر : ۶۶,۳۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید