به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طرح روسیه برای عرضه غلات به آفریقا و قطع صادرات اوکراین

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته سه منبع آگاه، روسیه در حال اجرای طرحی برای عرضه غلات به آفریقا و حذف اوکراین از بازار جهانی پس از خروج مسکو در هفته جاری از توافق مورد حمایت سازمان ملل است. گفته می شود رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین طرح جایگزینی را پیشنهاد کرده است که به موجب آن قطر به مسکو برای ارسال غلات روسیه به ترکیه پرداخت می‌کند و سپس این محصول را بین «کشورهای نیازمند» توزیع می‌کند. آنها افزودند که نه قطر و نه ترکیه با این ایده که مسکو هنوز به سطح رسمی ارتقاء نداده است، موافقت نکرده اند.
به گزارش فولاد ایران، ظاهرا کیف و حامیان غربی آن نیز به پیشنهاد روسیه که عملاً محاصره دریایی بنادر دریای سیاه اوکراین را از سوی مسکو تضمین می کند، مشکوک هستند. روسیه پس از خروج از توافقنامه دریای سیاه که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه که اجازه صادرات 33 میلیون تن غلات را صادر کرده بود، به بمباران شدید شهرهای بندری اوکراین ادامه داده است. اوکراین این اقدامات را تلاشی برای از بین بردن توانایی تامین غذا به کشورهای جنوب جهانی توصیف کرده است.
به گفته افراد مطلع، روسیه برای اولین بار در سال گذشته ایده تامین غلات به آفریقا را مطرح کرد، پس از اینکه برای مدت کوتاهی از قرارداد دریای سیاه خارج شد و چند روز بعد دوباره به آن ملحق شد. روسیه قرار بود تا یک میلیون تن غله را «به صورت ترجیحی» به ترکیه بفرستد. قطر این هزینه را به طور کامل پرداخت می کند و غلات به ترکیه عرضه می شود تا به آفریقا ارسال شود.
با توجه به اقدامات روسیه، جهان بار دیگر در آستانه بحران غذایی قرار گرفته است. در مجموع 400 میلیون نفر در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی در معرض خطر گرسنگی هستند. پوتین گفت که روسیه از توافق غلات به دلیل عدم تمایل اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های پرداخت، حمل و نقل و بیمه صادرات محصولات کشاورزی خود مسکو خارج شد. او مدعی شد که به محض برآورده شدن این شرایط، آماده خواهد بود که دوباره به آن بپیوندد.
اردوغان این هفته گفت که روسیه همچنان «موافق» این توافق است و از غرب خواست تا بر سر این موضوع به پوتین امتیاز بدهد.


منبع: فایننشال تایمز

۳۱ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۳۹۸
کد خبر : ۶۶,۳۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید