به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی پس از فروپاشی قرارداد غلات دریای سیاه

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته پس از خروج روسیه از توافقی که اجازه عبور امن کشتی های حامل غلات از بنادر اوکراین را می داد، افزایش یافت.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت جهانی غذا در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش یافته است که این دومین افزایش در یک سال کاهش مداوم از زمان انعقاد قرارداد غلات بوده است.
شاخص ماهانه که طیف وسیعی از کالاهای غذایی را ردیابی می کند، همچنان از ژوئیه 2022 تقریباً 12 درصد کاهش یافته است، اما تصمیم روسیه برای خروج از توافق مورد حمایت سازمان ملل، قیمت غلات و روغن آفتابگردان را افزایش داد.
این قرارداد سه بار تمدید شده بود، اما روسیه با این استدلال که در صادرات محصولات خود با مشکل مواجه شده است، بارها تهدید کرده بود که از آن خارج خواهد شد. ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این تهدیدها را عملی کرد و گفت که هدف اصلی این پیمان، یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند، محقق نشده است.
پوتین هفته گذشته گفت که روسیه می تواند صادرات غلات اوکراین را به "نیازمندترین کشورهای آفریقایی" جایگزین کند و افزود که ارسال غلات رایگان به شش کشور از جمله سومالی و اریتره در چهار ماه آینده انجام خواهد شد.
به گفته فائو، نگرانی‌ها در مورد تولید روغن پالم در جنوب شرق آسیا و روغن سویا و کلزا در آمریکای شمالی نیز قیمت‌ها را افزایش داده است.
شاخص قیمت جهانی گندم فائو در ماه جولای نسبت به ماه قبل 1.6 درصد افزایش یافت که اولین افزایش ماهانه آن در 9 ماه گذشته است.
به گزارش
فولاد ایران، حملات روسیه به زیرساخت‌های بندر اوکراین پس از فروپاشی قرارداد غلات نیز قیمت‌ها را در هفته‌های اخیر افزایش داده است. هر دو کشور سهم قابل توجهی در عرضه جهانی دارند.
ششوات صراف، مدیر اورژانس منطقه‌ای شرق آفریقا در کمیته بین‌المللی نجات، در بیانیه‌ای در اوایل ژوئیه گفت: «با حدود 80 درصد غلات شرق آفریقا که از روسیه و اوکراین صادر می‌شود، بیش از 50 میلیون نفر در سراسر آفریقای شرقی با گرسنگی مواجه هستند.»


منبع: CNN

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۳۵۲
کد خبر : ۶۶,۴۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید