به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ظهور و افول چین

پایگاه خبری فولاد ایران- تا به حال این تصور وجود داشت که تا سال 2023، همه ما به توسعه خیره‌کننده چین نگاه می‌کنیم و درباره چگونگی حل مشکلات بی‌شمار چین بحث می‌کنیم. اما برعکس این اتفاق می افتد. بازگشت ناموفق چین پس از کووید، پرده چالش‌های اقتصادی بزرگ‌تر آن را کنار زده است، و نکته نهایی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای آمریکایی این است که قرار گرفتن در معرض چین - که در 15 سال گذشته بازدهی را تامین می‌کرد - در حال تبدیل شدن به یک بدهی است.
به گزارش 
فولاد ایران، شاید شوم ترین عنوان در این راستا، گزارش این هفته باشد مبنی بر اینکه مقامات چینی از استفاده از آیفون های اپل (یا سایر دستگاه های خارجی) و وارد کردن آنها به محل کار منع شده اند. سهام اپل دیروز پس از این خبر 4 درصد کاهش یافت و امروز صبح دوباره 3 درصد کاهش یافت.
پایپر سندلر هشدار می‌دهد که این بخشی از یک روند بزرگ‌تر است، روندی که درست زمانی رخ می‌دهد که مقامات آمریکایی و چینی در حال بحث و جدل بر سر این هستند که آیا دو کشور در حال «جدا شدن» یا «ریسک زدایی» هستند یا هیچ کاری از این دست انجام نمی‌دهند. این شرکت خاطرنشان می کند که شرکت هایی که در معرض چین قرار دارند از اوایل سال 2022 عملکرد ضعیفی داشته اند. به عنوان مثال، سهام استارباکس در اواسط سال 2021 تا 125 دلار معامله شد و اکنون تنها به 95 دلار رسیده است که امسال 4 درصد کاهش یافته است.
بخش فناوری در واقع بیشترین میزان فروش را دارد، با تقریباً 15 درصد از چین، در مقایسه با حدود 7.5 درصد برای S&P 500 کلی. و بخشی از صنعت با بالاترین قرار گرفتن در معرض نیمه هادی ها هستند، همانطور که پایپر اشاره می کند، سهم 30+ درصدی از فروش خود را از چین دریافت می کنند.
از دیگر صنایع آسیب‌پذیر دیگر می‌توان به خودروها اشاره کرد، سهام تسلا همچنان 40 درصد کمتر از بالاترین حد خود در اواخر سال 2021 است. خودروها همچنین یکی از صنایعی هستند که چین برای پیشبرد صادرات جهانی خود به شدت به آن تکیه می کند، زیرا BYD این کشور به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان تبدیل شده است.
بعلاوه، برخی از برندهای خرده‌فروشی لوکس و صنایع بی‌شماری دیگر، از داروسازی گرفته تا انرژی، در صورتی که قرار گرفتن در معرض چین از یک برکت به یک نفرین تبدیل شود، با مشکل مواجه می‌شوند.
به طور خلاصه، سیاست راکد است، بار بدهی در حال افزایش است، و جمعیت چین شروع به کاهش کرده است.
به آن خطر حمله چین به تایوان را اضافه کنید.
شگفت‌انگیز است که چگونه ما شاهد ظهور و افول بالقوه چین بوده‌ایم که همگی در حدود 16 سال گذشته اتفاق افتاده است.


منبع: CNBC

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۲۷۲
کد خبر : ۶۶,۹۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید