به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هفته مهم برای نرخ بهره

پایگاه خبری فولاد ایران- مقامات بانک مرکزی در سراسر جهان این هفته پیامی تا حدی یکپارچه را به اقتصاد جهانی منتقل کردند: تورم در حال کاهش است، اما نبرد تا پیروزی فاصله زیادی دارد.
به گزارش فولاد ایران، برخی از برجسته‌ترین رهبران سیاست پولی جهان آخرین تصمیمات خود را در مبارزه با تورم مداوم اعلام کردند. بیشتر نرخ‌ها را ثابت نگه داشتند و از سرعت تاریخی افزایش نرخ بهره برای تثبیت قیمت‌های سرسام‌آور استفاده کردند. در اینجا خلاصه ای از آنچه اتفاق افتاده، آمده است.
ایالات متحده: فدرال رزرو در ماه سپتامبر برای دومین بار پس از ترمز در ماه ژوئن، نرخ بهره را متوقف کرد. بانک مرکزی از مارس گذشته 11 بار نرخ بهره را افزایش داده است. آخرین مجموعه پیش‌بینی‌های اقتصادی آن نشان داد که مقامات بیشتری انتظار دارند نرخ وام‌دهی کلیدی فدرال رزرو در سال جاری به محدوده 5.63 تا 5.87 درصد برسد - به عبارت دیگر، بانک مرکزی می‌تواند یک بار دیگر تا پایان سال نرخ بهره را افزایش دهد.
فدرال رزرو همچنین انتظار کاهش نرخ کمتری را در سال آینده نسبت به پیش بینی قبلی دارد و انتظارات خود را از رشد اقتصادی در سال جاری افزایش داد در حالی که پیش بینی نرخ بیکاری را اندکی کاهش داد.
بریتانیا: بانک مرکزی انگلستان چرخه افزایش نرخ خود را در روز پنجشنبه برای اولین بار در نزدیک به دو سال متوقف کرد. این امر پس از کاهش غیرمنتظره تورم در ماه گذشته رخ داد و هزینه اصلی استقراض بانک‌های تجاری بریتانیا را در بالاترین سطح خود از سال 2008 حفظ کرد. اما بانک مرکزی انگلیس افزایش نرخ بهره را در آینده از جدول حذف نکرد و اظهار داشت که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تورم در حال کاهش نیست، بیشتر می تواند منجر به افزایش بیشتر شود.
سوئیس: بانک ملی سوئیس در روز پنجشنبه پس از پنج افزایش متوالی نرخ بهره خود را بدون تغيیر در 1.75 درصد گذاشت، اما در صورت عدم تثبیت قیمت‌ها، احتمال افزایش نرخ بهره در آینده را رد نکرد.
همه ی اینها چه معنایی میدهد؟ در حالی که بانک‌های مرکزی این هفته اقداماتی را برای توقف نرخ بهره انجام دادند، افزایش‌های آتی را روی میز نگه داشتند.
نیت توفت، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری، می‌گوید: این بدان معناست که با وجود پیشرفت‌هایی که به دست آمده، تورم سرسخت همچنان یک مشکل جهانی است.


منبع: CNN

۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۳۶۳
کد خبر : ۶۷,۱۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید