به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی موسسات مالی از افزایش بازده اوراق قرضه جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران- بازده اوراق قرضه تا کنون و در هفته‌های اخیر چنان سریع افزایش یافته است که بسیاری از فعالان بازار اکنون معتقدند که دوران نرخ‌های بهره پایین به پایان رسیده است. از اوایل آگوست، بازدهی ده ساله خزانه داری آمریکا بیش از 4 درصد معامله شده است، سطحی که از سال 2008 تا 2021 مشاهده نشده بود. در 3 اکتبر به بالاترین میزان در 16 سال گذشته یعنی 4.8 درصد رسید که در عرض دو هفته نیم درصد افزایش یافت. این تحرکات در سطح جهانی سرایت کرده است: به اروپا، جایی که آنها تهدید به ایجاد یک بحران مالی در ایتالیای بدهکار می کنند. و ژاپن که با نوک انگشتان خود به نرخ های بهره پایین چسبیده است.
به گزارش فولاد ایران، سرمایه گذارانی که اوراق خزانه دارند معمولاً این گزینه را دارند که در بازارهای پولی وام دهند که در آن نرخ بهره یک شبه توسط فدرال رزرو تعیین می شود. بنابراین، بازده اوراق خزانه با کوتاه‌ترین سررسید، سیاست‌های فدرال رزرو را دنبال می‌کند. در سررسیدهای طولانی تر، بازدهی منعکس کننده دو عامل دیگر است. یکی از آنها انتظارات از چگونگی تغییر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در آینده است. مورد دیگر «حق بیمه مدت» است که سرمایه‌گذاران را برای احتمال شگفتی‌های ناخوشایند جبران می‌کند.
هم انتظارات سیاستی و هم عبارت حق بیمه باعث افزایش بازدهی شده است. پس از آشفتگی بانکی آمریکا در بهار، سرمایه گذاران از رکود می ترسیدند و انتظار داشتند که فدرال رزرو امسال نرخ بهره را کاهش دهد. سپس آشفتگی پایان یافت، ترس ها محو شد و پیش بینی ها برای رشد اقتصادی افزایش یافت. بازارها به این دیدگاه رسیدند که خود فدرال رزرو از آن حمایت می کرد: این که نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه می دارد. در همان زمان، بسیاری از سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران تخمین‌هایی را مبنی بر اینکه نرخ‌ها در بلندمدت در کجا تسویه خواهند شد، افزایش دادند. سرمایه‌گذاران به تورم بیشتر فکر نمی‌کردند، انتظارات نسبتاً پایدار بوده است. در عوض، نرخ بهره واقعی مورد انتظار افزایش یافت.
در هفته های اخیر همه چیز تغییر کرده است. فدرال رزرو نیویورک تخمین روزانه مدت حق بیمه بر بازده ده ساله خزانه داری را منتشر می کند که برگرفته از یک مدل مالی است. از ماه اوت تا کنون 0.7 واحد درصد افزایش یافته است که برای توضیح کامل افزایش بازده اوراق در آن زمان کافی است.
برخی افزایش در اصطلاح حق بیمه را به عرضه و تقاضای ساده نسبت می دهند. خزانه داری در حال استقراض بوده است. تنها از ژانویه تا سپتامبر، 1.7 تریلیون دلار (7.5 درصد تولید ناخالص داخلی) از بازارها به دست آورد که تقریباً 80 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته است، تا حدی به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی. همزمان، فدرال رزرو سبد اوراق بهادار قدیمی خود را کاهش داده است و برخی تحلیلگران فکر می کنند بانک مرکزی چین نیز همین کار را انجام می دهد.
در خارج از آمریکا، اقتصاد جهانی متزلزل به نظر می رسد. در شرایط رکود، اشتهای سرمایه گذاران برای ریسک کاهش می یابد. قیمت نفت بی ثبات است، دولت آمریکا هنوز ممکن است تعطیل شود و مجلس نمایندگان در آشوب است. اثرات نامشخص همه اینها اصطلاح حق بیمه را بالا می برد. کسری مالی شکاف آمریکا علاوه بر تأثیر بر عرضه اوراق خزانه جدید، یک پدیده بلندمدت است. یک قانون سرانگشتی از یک بررسی ادبیات نشان می‌دهد که آنقدر بزرگ است که بتواند نرخ بهره‌ای را که فدرال رزرو باید برای تثبیت تورم تقریباً سه درصد تعیین کند، بالا ببرد.
در واقع، مسیر اقتصاد عمومی آمریکا آنقدر وخیم است که نزولی ترین سرمایه گذاران از خطر بلندمدت «سلطه مالی» صحبت می کنند. نرخ‌های بهره ممکن است در نهایت با هدف کنترل هزینه‌های خدمات بدهی دولت به جای تورم تعیین شود. اگرچه بازارها هنوز تورم بلندمدت خیلی بیشتری را قیمت گذاری نکرده اند، معیارهای ریسک تورم - که بر اصطلاح حق بیمه تأثیر می گذارد - از زمان کاهش در اوایل سال جاری دوباره بهبود یافته است.
صرف نظر از علت آنها، حرکات در بازارهای اوراق قرضه آمریکا سرعت را در بقیه جهان تعیین می کند. نرخ‌های بالاتر در آمریکا باعث افزایش ارزش دلار می‌شود و سایر بانک‌های مرکزی را تشویق می‌کند تا برای جلوگیری از تورم ناشی از واردات گران‌تر، فشار بیشتری را اعمال کنند.
با انعکاس این سرریزها، نرخ‌ها در منطقه یورو نیز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، اگرچه تصویر اقتصادی متفاوت است. بررسی ها نشان می دهد که این بلوک در حال حاضر در رکود است. در سرتاسر منطقه، کسری‌های مالی کمتر است و کمیسیون اروپا در حال بحث در مورد چگونگی کاهش هزینه‌های دولتی است.
افزایش نرخ‌ها نگرانی‌ها را در مورد پایداری مالیه عمومی در بدهکارترین اقتصاد بزرگ منطقه یورو بازگردانده است. بازده اوراق قرضه ده ساله ایتالیا اکنون به 4.9 درصد رسیده است که بالاترین میزان از سال 2012 است، زمانی که بحران بدهی منطقه یورو در حال افزایش بود. این بیش از آن است که بودجه آن برای مدت طولانی بدون رشد سریع اقتصادی یا ریاضت اقتصادی تحمل کند.
اسپرد بدهی ده ساله آلمان اکنون فقط زیر دو درصد است. بانک ژاپن با وجود افزایش تورم، نرخ بهره را در -0.1 درصد نگه داشته است. همچنین همچنان به سقف بازده اوراق قرضه ده ساله در 1% ادامه می دهد، سقفی که از 0.5% در ماه جولای برداشته شد. در 29 سپتامبر، با نزدیک شدن بازدهی 0.8 درصد، از خرید غیرقابل برنامه ریزی 301 میلیارد ین (2 میلیارد دلار) اوراق قرضه برای دفاع از سقف خبر داد. در 4 اکتبر با خرید 1.9 تریلیون ین به بازار بازگشت. شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه مقامات ممکن است برای حمایت از ین در 3 اکتبر مداخله کرده باشند، پس از اینکه ین به 150 در ازای دلار رسید و ناگهان به 147 بازگشت. این با رویه گذشته مطابقت دارد. در اکتبر گذشته، مقامات برای اولین بار پس از 24 سال پس از عبور از مرز 150، تلاش کردند از این ارز دفاع کنند. اگر دوران طولانی نرخ‌های پایین واقعاً به پایان برسد، در ماه‌های آینده می‌توان از بسیاری دیگر از روبیکن‌های مالی عبور کرد.


منبع: اکونومیست

۱۷ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۳۷۴
کد خبر : ۶۷,۳۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید