به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی ایالات متحده در مورد جذب کارخانه های خودروهای الکتریکی چینی توسط مکزیک

پایگاه خبری فولاد ایران- واشنگتن نگرانی های خود را با مکزیک در مورد موج قریب الوقوع سرمایه گذاری چین در این کشور مطرح کرده است، زیرا سه تا از بزرگترین سازندگان خودروهای برقی چین در حال آماده شدن برای ساخت کارخانه هایی در جنوب مرز ایالات متحده هستند.
به گفته چندین نفر از افراد مطلع از مذاکرات، MG، BYD و Chery که در مکزیک با نام Chirey شناخته می‌شوند، امسال برای یافتن سایت‌هایی با مقامات مکزیکی صحبت کرده‌اند. یک شرکت چینی دیگر نیز در حال برنامه ریزی برای ساخت یک کارخانه باتری 12 میلیارد دلاری است. سرمایه گذاری که می تواند به تولیدکنندگان در چین جایگاه ارزشمندی در منطقه بدهد، دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را در میانه جنگ تجاری آمریکا و چین قرار می دهد.
مکزیک، هفتمین کشور بزرگ خودروسازی جهان، یکی از کشورهایی است که بهترین موقعیت را برای بهره مندی از تحولات زنجیره تامین جهانی ناشی از اختلال در همه گیری کووید-19 و جنگ تجاری ایالات متحده و چین دارد.
این کشور نیروی کار ارزان تر، زنجیره تامین خودرو گسترده و دسترسی به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی USMCA را داراست.
به گزارش فولاد ایران، علاقه شرکت های چینی نیز به بازار مکزیک به طور تصاعدی افزایش یافته است. ایالات متحده در حال رقابت با چین برای برتری در تولید خودروهای الکتریکی است و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای حذف خودروهای الکتریکی، باتری‌ها و سایر اجزا و منابع ساخته‌شده توسط شرکت‌های چینی از زنجیره تامین خود از طریق قانون کاهش تورم اجرا کرده است.
دولت جو بایدن، نگران است که خودروسازان چینی بتوانند با ساخت خودرو در مکزیک از این محدودیت ها چشم پوشی کنند و از رقبای جهانی با مدل های پیشرفته فناوری که قیمت رقابتی تر دارند پیشی بگیرند. اعضای ارشد کمیته منتخب مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان در مورد چین در نامه‌ای اخیر نوشتند که نگران هستند شرکت‌های چینی از مکزیک به عنوان "در پشتی" در بازار خود استفاده کنند.
چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی و باتری‌های آن در جهان است و خودروسازان این کشور به طور فزاینده‌ای مدل‌های ارزان‌ قیمت را به سرتاسر جهان صادر می‌کنند، زیرا با ظرفیت مازاد در کارخانه‌های داخلی مواجه هستند.
مکزیک برای تسریع در استقرار وسایل نقلیه الکتریکی تحت پوشش اعتبار مالیات مصرف کننده IRA است. اما این امر مستلزم ساخت مدل‌هایی در آمریکای شمالی و تهیه مواد و قطعات از کشورهای دارای قراردادهای تجارت آزاد ایالات متحده است. هیچ قطعه‌ای نمی‌تواند از چین یا دیگر «نهادهای خارجی تحریم شده» بیاید و این به موانع تجاری ایالات متحده می‌افزاید که قبلاً برخی از برندهای جدید چینی را از تمرکز بر بازار منصرف کرده است.


منبع: فایننشال تایمز

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۳۷۸
کد خبر : ۶۸,۰۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید