به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم امید چین به "بچه های اژدها"

پایگاه خبری فولاد ایران- سال اژدها از لحاظ تاریخی باعث افزایش تولد در چین و سایر کشورهای شرق آسیا شده است، زیرا والدین سعی می کنند زمان تولد فرزندان خود را با یک علامت ماه فرخنده تعیین کنند. اما کارشناسان گفتند بعید است که این ویژگی جمعیتی در این سال اژدها - که ماه آینده آغاز می شود - به کمک پکن بیاید.
چشم انداز تیره اقتصادی، پیری جامعه و همه گیری ویروس کرونا، جمعیت چین را به دومین کاهش سالانه در سال 2023 سوق داد. داده ها نشان می دهد که مرگ و میر در چین در سال گذشته 2 میلیون بیشتر از تولد است. این کشور 11 میلیون مرگ در مقابل 9 میلیون تولد ثبت کرده است که نسبت به 9.6 میلیون در سال 2022 کاهش یافته است که نتیجه آن جمعیت 1.4 میلیارد نفر است.
وانگ فنگ، کارشناس جمعیت شناسی چینی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، گفت: این کاهش نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است. در سال 2022، جمعیت چین 850000 نفر کاهش یافت و در سال 2023 به 7.87 نفر در هر 1000 نفر رسیده است که بالاترین میزان از اوایل دهه 1970 است.
به گزارش فولاد ایران، کاهش جمعیت چین که ناشی از کاهش نرخ زاد و ولد و پیری جمعیت است، چالشی خاص را نشان می‌دهد، زیرا پکن با رکود املاک که وارد سومین سال خود شده، صادرات کم‌جان و اعتماد سرمایه‌گذار پایین، مواجه است. سال گذشته، هند رسما از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پیشی گرفت.
اقتصاددانان هشدار داده‌اند که امسال برای چین حیاتی خواهد بود تا عوامل رشدی را که باعث رشد انفجاری چهار دهه‌ای این کشور شده‌اند احیا کند و از خطر مارپیچ کاهش تورم بدهی فرار کند. بر اساس داده‌هایی که هفته گذشته منتشر شد، شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی در محدوده کاهش تورم باقی ماند که نشان‌دهنده نگرانی مصرف‌کنندگان در مورد چشم‌انداز بهبود اقتصادی است.
مقامات سیاست تک فرزندی را در سال 2016 کاهش دادند، اما از آن زمان تعداد تولدها هر سال کاهش یافته است و طرح های تشویقی برای والدین جدید تا حد زیادی نتوانسته نرخ زاد و ولد را افزایش دهد. میل زنان چینی برای بچه دار شدن کم است. هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر این وضعیت وجود ندارد، حتی با افزایش نگرانی ها در مورد بحران جمعیتی و حتی اگر سیاست گذاران تلاش کنند تا از طریق یارانه ها به افزایش تولد انگیزه دهند.


منبع: فایننشال تایمز

۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۲۲۴
کد خبر : ۶۸,۵۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید