به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دستاورد تنش های ایالات متحده و چین برای شرکت های فناوری

پایگاه خبری فولاد ایران- چین و ایالات متحده رقبای سرسخت در امنیت ملی و تولید اقتصادی هستند. با این حال، دو اقتصاد بزرگ جهان - که 40 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند - از بسیاری جهات شرکای جدایی ناپذیر باقی می مانند. در این شرایط، شرکت ها برای مدیریت زنجیره های تامین جهانی و ریسک های ژئوپلیتیکی چه باید بکنند و عدم اطمینان چگونه بر اقتصاد سبز و ثبات اقتصادی تاثیر می گذارد؟
ویلیام برنز، رئیس سیا، استدلال می‌کند که برای ایالات متحده، پاسخ این است که «از اقتصادی مانند چین جدا نشویم، که احمقانه است، بلکه به طور معقولی با تأمین زنجیره‌های تأمین انعطاف‌پذیر، محافظت از برتری فناوری و سرمایه‌گذاری، ریسک را حذف کنیم و در ظرفیت صنعتی تنوع ایجاد کنیم.»
در آگوست 2022 ایالات متحده برای ایجاد انگیزه های مفید برای تولید نیمه هادی ها (تراشه ها)، این دیدگاه را با پیامدهایی برای زنجیره های تامین، فناوری نانو، انرژی پاک، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی منعکس کرد. در دسامبر 2022، چین یک بسته تلافی جویانه 143 میلیارد دلاری را اعلام کرد و در می 2023، شرکت های چینی را از خرید از شرکت آمریکایی Micron Technology منع کرد و فروش آن را 3 میلیارد دلار کاهش داد. سپس، در ماه جولای، صادرات دو فلز کلیدی ضروری برای صنایع نیمه هادی، مخابرات و خودروهای الکتریکی را محدود کرد.
در ماه اکتبر، صادرات تراشه ها، فروش نیمه هادی های با کارایی بالا و دسترسی به فناوری را در ایالات متحده محدود کرد که «می تواند به پیشرفت در هوش مصنوعی و رایانه های پیچیده دامن بزند».
چین یکی از بازیگران اصلی در زنجیره تامین جهانی بوده و بر صنایع فناوری و الکترونیک تسلط دارد. در سال 2020، فروش تراشه های آن در مجموع نزدیک به 40 میلیارد دلار یا 9 درصد از بازار جهانی بود و پیش بینی می شود امسال به 116 میلیارد دلار برسد. اما این در حال تغییر است.
در سال 2023، چین کمترین سهم واردات آمریکا را در 20 سال گذشته به خود اختصاص داد. و با بازسازی زنجیره‌های تامین جهانی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایالات متحده در چین در سال 2022 به کمترین میزان در 18 سال اخیر یعنی 8.2 میلیارد دلار کاهش یافت. چراکه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، با استراتژی‌های زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و انتقال تولید از چین به نقاط دیگر آسیا، مکزیک و فراتر از آن، به تقاضای مشتریان پاسخ دادند.
در سال 2022، شرکت DELL اعلام کرد که یک پنجم تولید لپ تاپ خود را به ویتنام منتقل خواهد کرد. اپل نیز اعلام کرد که 18 درصد از تولید جهانی آیفون را به هند منتقل می کند. شرکت‌های آمریکایی به مکزیک و کانادا نزدیک شدند تا از توافقنامه تجارت آزاد ایالات متحده-مکزیک-کانادا سود ببرند و تولید را به ایالات متحده بازگرداندند.
بنابراین برخی از شرکت ها اکنون کالاهای ساخت چین را فقط برای مصرف داخلی چینی تولید می کنند، اگرچه سازمان های وابسته به دولت باید مارک های چینی را خریداری کنند.
به گزارش 
فولاد ایران، این تنش ها در بعدهای دیگر هم گسترش پیدا کرد. سرمایه‌گذاری چینی در ایالات متحده اکنون با ریسک بالایی مواجه هستند که تحت نظارت نظارتی قرار بگیرند. اکنون حدود 33 ایالت آمریکا دولت، شهروندان یا شرکت های چینی را از خرید زمین کشاورزی یا املاک نزدیک پایگاه های نظامی منع کرده اند و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت. در همین حال، در تحقیقاتی که توسط بنیاد ملی علوم انجام شده، مشخص شده است که سرمایه‌گذاری چین در گاز شیل ایالات متحده باعث ایجاد انحراف در توسعه فناوری انرژی، کاهش اختراعات ایالات متحده، افزایش پتنت‌های چینی می‌شود، اما مزایای کمی برای جوامع محلی ارائه می‌کند.
با تمام اینها، جایگزینی چین در زنجیره تامین زمان می برد. این کشور بزرگترین تولید کننده قطعات کلیدی در تولید باتری خودروهای الکتریکی است. علیرغم مشوق‌های تولید در قانون 430 میلیارد دلاری کاهش تورم ایالات متحده (IRA) ، چین دور زدن محدودیت ها را از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکای تجاری آزاد آمریکا، کره جنوبی و مراکش آغاز کرده است. ایالات متحده و چین با وجود اینکه منافع اقتصادی را با ژئوپلیتیک متعادل می کنند، همچنان به یکدیگر وابسته هستند.


منبع: فایننشال تایمز

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۲۴۹
کد خبر : ۶۸,۷۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید