به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

روسیه جلوتر از از تحریم های غرب

پایگاه خبری فولاد ایران- جهان شاهد افزایش بی سابقه ای در جنگ مالی است. اما همانطور که غرب تحریم‌ها را افزایش می‌دهد، راه‌های دور زدن آن‌ها پیچیده‌تر می‌شود. اگر به هر کشوری که تجارت غرب را بدون توجه به اصول آن مورد محاکمه قرار می دهد، توجه کنید خواهید دید که شرکت ها و افرادی - از چین، روسیه و خاورمیانه – به آنها وصل هستند و کارها را انجام می دهند. همانطور که اهداف تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، در مکان هایی مانند هند، اندونزی و امارات که به دلار دسترسی دارند، خنثی می شود.
به گزارش 
فولاد ایران، ممنوعیت واردات کالا، اقدامی است که به وضوح توسط کشورهای غیرمتعهد نادیده گرفته شده است. کشورهایی که طرف سقف قیمت نفت روسیه از سوی غرب نیستند مایلند بیش از 60 دلار در هر بشکه بپردازند. برزیل، چین و هند همگی مقدار بیشتری از آن را خریداری کرده اند. بسیاری از بزرگترین مشتریان این کشور، از جمله امارات متحده عربی و ترکیه، همزمان با صادرات نفت غیر تحریمی گرانتر خود، سوخت ارزان آن را برای مصارف داخلی وارد می کنند. در سال 2022، چین، هند، سنگاپور، ترکیه و امارات با هم 50 میلیارد دلار بیشتر از سال 2021 نفت از روسیه وارد کردند. در همین حال، ارزش واردات نفت اتحادیه اروپا از این کشورها 20 میلیارد دلار افزایش یافت.
تجارت مشروع به پنهان کردن کالاهایی که در نهایت بمب یا تانک تهیه می کنند کمک می کند. در نتیجه، نیمی از تجهیزات نظامی جمع آوری شده توسط روسیه در سال گذشته حاوی برخی از فناوری های غربی بود. در واقع، روسیه بیش از یک میلیارد دلار تراشه های طراحی شده در غرب وارد کرد که همه آنها باید از دسترس آن خارج می شد. صادرات اروپا به آسیای مرکزی از سال 2021 تا 2023 بیش از دو برابر شده است. سریعترین صنعت در حال رشد منطقه لجستیک است که در سال 2023 20 درصد افزایش یافته است. حدس زدن مقصد نهایی بسیاری از این کالاها دشوار نیست.
وقتی صحبت از اقدامات مالی به میان می‌آید، کشورهای ثالث از دو طریق طفره رفتن از تحریم‌ها را تسهیل می‌کنند. اول از طریق گسترش گزینه های باز برای دشمنان غرب است. موسسات در آمریکا و اروپا از انجام معاملاتی که شامل هر چیزی در لیست سیاه است، به دلیل اعمال تحریم ها، ممنوع هستند. با این حال، در بیشتر موارد، هنگامی که پول نقد از غرب خارج می شود، لیست های سیاه هیچ تهدیدی ندارند. صنعت مالی دبی در دهه گذشته، به استثنای شنژن، سریعتر از هر صنعت دیگری رشد کرده است، و گسترش آن توسط پول خاکستری تقویت شده است. از دیگر مراکز مهم می توان به هنگ کنگ و سائوپائولو اشاره کرد.
بسیاری از کشورهای ثالث در سیستم‌های پرداخت مبتنی بر روبل و یوان مشارکت دارند - تلاش‌های روسیه و چین برای ایجاد جایگزین‌های دلاری. امارات متحده عربی و روسیه برای کار بر روی یک سیستم پرداخت مبتنی بر روبل که از دبی تنظیم می شود، همکاری کرده اند. و اندونزی در آزمایشات ارز دیجیتال بین المللی چین شرکت می کند.
با این حال، راه دوم و به طور فزاینده ای مهم وجود دارد که کشورهای ثالث از طریق آن غرب را خنثی می کنند: آنها فرار را تسهیل می کنند در حالی که هنوز از دلار استفاده می کنند. برخی از بانک‌های خارجی نسبت به همتایان آمریکایی و اروپایی خود نسبت به نظارت بسیار راحت‌تر عمل می‌کنند.
بسیاری از دولت های کشورهای ثالث نسبت به شکستن تحریم ها نگرش آزادانه دارند یا حتی به طور ضمنی آن را تایید می کنند. اندونزی و امارات در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی، یک تنظیم کننده بین المللی قرار دارند.
اهمیت تجاری فزاینده این کشورها هم هزینه ها را بالا برده و هم از مزایای تحریم های غرب کاسته است. سرمایه های آمریکایی و اروپایی اکنون می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در خارج از کشور استفاده کنند. شرکت ها و افراد تحت تحریم اکنون مکان های بیشتری دارند که می توانند در آن تجارت کنند.
اقدام بیشتر آمریکا ممکن است باعث کاهش فرار در مکان‌هایی شود که از دلار استفاده می‌کنند، اما به قیمت تشویق کشورها به دور شدن از این ارز می انجامد. اگر مقامات آمریکایی شروع به مداخله بیشتر در خارج از صلاحیت خود کنند، سرمایه زیادی برای فرار به سمت سیستم های مالی جایگزین ساخته شده توسط کشورهای رقیب، مانند چین، پیش خواهد رفت. کمپین غرب برای تثبیت سلطه خود بر سیستم مالی جهانی ممکن است یک بار برای همیشه کنترل خود را از دست بدهد.


منبع: اکونومیست

۸ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۲۳۷
کد خبر : ۶۸,۹۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید