به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صورتحساب 215 تریلیون دلاری برای نجات کره زمین

پایگاه خبری فولاد ایران- هر چه بیشتر انجام امور مربوط به تغییرات آب و هوایی منتظر بمانیم، صورت حساب گرمایش جهانی سنگین تر می شود.
آخرین چشم انداز انرژی بلومبرگ تخمین می زند که جهان باید تا سال 2050، 215 تریلیون دلار سرمایه گذاری کند تا انتشار کربن را به صفر برساند و گرمایش جهانی را تا حد فاجعه بار 1.75 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین های پیش صنعتی محدود کند. این مقدار همان چیزی است که اقتصاددانان آن را "خیلی" می نامند.
اما خوانندگانی قدیمی ممکن است به یاد بیاورند که فقط یک سال پیش، BNEF این هزینه را 196 تریلیون دلار اعلام کرد. برآورد امسال نشان دهنده افزایش نزدیک به 10 درصدی است.
به گزارش فولاد ایران، مسئله واقعی این است که 1.8 تریلیون دلاری که جهان در انتقال در سال 2023 سرمایه گذاری کرده بود، از سرعت لازم برای رسیدن به صفر خالص بسیار عقب تر بود.
BNEF تخمین زده است که اگر بخواهیم امیدی به رسیدن به هدف طولانی خود یعنی حفظ سیاره عمدتاً قابل زندگی داشته باشیم، تا سال 2030 به طور متوسط باید 4.8 تریلیون دلار در سال باشد.
بر اساس مقاله جدید دفتر ملی تحقیقات اقتصادی توسط اقتصاددانان هاروارد و نورث وسترن، هر 1 درجه سانتی گراد گرمایش تولید ناخالص داخلی جهانی را 12 درصد کاهش می دهد. این تقریباً شش برابر بزرگ‌تر از تخمین‌های قبلی است، تفاوتی که نویسندگان آن را دست کم‌گرفتن مزمن تأثیر افزایش دما و تغییرات شدید آب و هوایی بر اقتصادها می‌دانند.
جهان در حال حاضر 1.3 درجه سانتیگراد گرم شده است و نویسندگان NBER پیشنهاد می کنند که اگر به صحبت های دانشمندان در دهه 1970 گوش می دادیم و از گرم شدن آن جلوگیری می کردیم، تولید ناخالص داخلی سرانه جهانی در حال حاضر 37 درصد بیشتر بود. تا سال 2100، زیان دائمی ناشی از گرمایش بیشتر تحت سناریوی "کسب و کار معمول" به 52 درصد افزایش می یابد که نشان دهنده تریلیون ها دلار تخریب اقتصادی است.
چشم انداز انرژی جدید BNEF شامل بخش های کاملی در مورد عوامل عجیب و غریب نسبی مانند هیدروژن، حمل و نقل پاک و غیره است. اما خط اصلی داستان حول محور برق می چرخد.
برقی‌سازی به ما امکان می‌دهد انرژی حرارتی حاصل از سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی در دیگ بخار یا بنزین در موتور احتراق داخلی را قطع کنیم. راندمان حاصل، با کاهش انرژی تلف شده به عنوان گرما، عنصر مهمی در کاهش هزینه انتقال است.
خوشبختانه برای ما، چیزهایی مانند قدرت آلایندگی صفر وسایل نقلیه الکتریکی و پمپ‌های حرارتی از جمله فناوری‌های انتقالی بالغ‌تر هستند (البته در کنار ساخت شبکه‌های برق). هنوز باید هزینه ها و عوامل غیرفناوری مانند جنگ های تجاری سبز رو به رشد که همچنان می توانند موانع بزرگی برای استقرار ایجاد کنند، کاهش یابد. بخش عمده تلاش های جهان باید در اینجا متمرکز شود.


منبع: Japan Times

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۲۹
تعداد بازدید : ۱۹۲
کد خبر : ۶۹,۷۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید