پایگاه خبری فولاد ایران- خودروهای برقی یکی از ارکان انتقال انرژی هستند. پذیرش انبوه آن به طور منظم در پیش بینی ها به عنوان شرط لازم برای موفقیت آن انتقال گنجانده شده است. با این حال، علیرغم تلاشها و سرمایهگذاریها، این پذیرش انبوه به اندازه همجوشی هستهای بلاتکلیف است. کاهش رشد تقاضای خودروهای الکتریکی یک واقعیت است و در حال شتاب گرفتن است.
در اوایل این هفته، یک سازنده مواد باتری از بلژیک جدیدترین شرکتی بود که زنگ خطر را در خودروهای برقی به صدا درآورد. این شرکت گفت: «در پسزمینه کاهش شدید رشد تقاضا برای خودروهای برقی که بر کل زنجیره تأمین تأثیر میگذارد، پیشبینی تقاضای مشتریان برای مواد باتری Umicore در هفتههای اخیر به شدت کاهش یافته است». در نتیجه حجم 2024 برای مواد باتری آن می تواند برابر یا کمی کمتر از سال گذشته باشد.
Umicore یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد باتری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی است.
این هشدار، اگرچه توسط رسانههای بزرگ گزارش شد، اما به اندازه آخرین گزارش بازار آژانس بینالمللی انرژی که باز هم پذیرش خودروهای الکتریکی را به عنوان یکی از محرکهای انتقالی که قبل از آن شاهد اوج رشد تقاضای نفت خواهد بود، مورد توجه قرار نداد.
آژانس بینالمللی انرژی، رشد مستمر-خطی، را در پذیرش خودروهای الکتریکی به عنوان یک واقعیت در نظر میگیرد. با این حال، این یک واقعیت نیست. اتحادیه اروپا نیز با تعرفههای جدید خود بر خودروهای ساخت چین، مانعی بر سر راه خودروهای الکتریکی اضافه کرد.
به گزارش فولاد ایران، در اوایل این هفته، کمیسیون اروپا تعرفههای وارداتی اضافی را تا 38 درصد بر خودروهای برقی تولید چین اعمال خواهد کرد. این مالیات به دنبال تحقیقاتی به اصطلاح ضد یارانه ای توسط اتحادیه اروپا پس از اینکه ادعا کرد که چین اساساً به سازندگان خودروهای برقی خود بیش از حد یارانه می دهد تا خودروهایشان را ارزان کنند، صورت می گیرد.
کمیسیون اروپا نیز همان خودروسازان اروپایی را با تعرفههای جدید مجازات خواهد کرد، زیرا جرأت کردهاند تولید خود را به چین برون سپاری کنند. بنابراین، مرسدس، رنو و سایر خودروسازان اروپایی که کارخانههایی در چین دارند، از ماه آینده، 21 درصد تعرفه اضافی برای واردات خواهند پرداخت، در حالی که خودروسازان چینی تعرفههای تعیینشده جداگانه بین 17 درصد برای BYD تا 38 درصد، بالاترین نرخ را پرداخت خواهند کرد.
این تعرفه ها به عوارض واردات 10 درصدی موجود برای واردکنندگان خودروهای برقی اضافه می شود و قیمت آنها را بالاتر می برد. بر اساس گزارشهایی که پس از اعلام این خبر منتشر شد، اکثر خودروسازان چینی از این تعرفههای اضافی رنج زیادی نمیبرند، اما یک چیز مسلم است: این امر بر قیمت نهایی آن دسته از خودروهای الکتریکی که خودروسازان اروپایی و چینی میخواهند در بازار اروپا بفروشند، تأثیر خواهد گذاشت و این تاثیر مثبت نخواهد بود.
در حالی که کمیسیون اروپا تلاش می کند برنامه های خود را برای پذیرش انبوه خودروهای برقی مختل کند، پارلمان جدید اروپا ممکن است ابزار اصلی را برای فعال کردن پذیرش انبوهی که کمیسیون در اختیار داشت از بین ببرد: ممنوعیت خودروهای موتور احتراق داخلی. با از دست دادن کرسیهای سبزها در پارلمان اروپا و تعداد بیشتری از نمایندگان راستگرای EMP در دوره پنج ساله جدید پارلمان، این احتمال وجود دارد که بررسی آتی این ممنوعیت در سال 2026 نتایج بسیار متفاوتی نسبت به رای اولیه داشته باشد.
رشد فروش خودروهای برقی در حال کاهش است و به نفع خودروهای هیبریدی در سراسر جهان به جز چین است، اگرچه گزارشهایی مبنی بر اینکه ممکن است بازار خودروهای برقی چین نیز به نقطه اشباع رسیده باشد، وجود دارد. اگر واقعاً چنین باشد، هیچ مقدار یارانه کمکی نخواهد کرد، مگر اینکه دولتی وجود داشته باشد که بخواهد خودروهای برقی را برای همه رایگان کند تا جذب آن را تحریک کند.
از آنجایی که به سختی چنین دولت ثروتمندی وجود دارد، پذیرش انبوه خودروهای برقی به طور مکرر به تأخیر میافتد.
منبع: Oilprice