پایگاه خبری فولاد ایران- سرمایه گذاری مستقیم آلمان در چین در سال جاری به شدت افزایش یافته است و این نشانه آن است که شرکت ها در بزرگترین اقتصاد اروپا درخواست های دولت خود را برای تنوع بخشیدن به بازارهای دیگر با ریسک ژئوپلیتیک کمتر نادیده می گیرند. ارقام ارائه شده توسط بانک مرکزی آلمان به فایننشال تایمز نشان می دهد که سرمایه گذاری مستقیم آلمان در چین در سه ماهه اول سال 2024 به 2.48 میلیارد یورو رسیده است که در سه ماهه دوم به 4.8 میلیارد یورو افزایش یافته است. این رقم کل نیمه اول سال 2024 را به 7.3 میلیارد یورو در مقایسه با 6.5 میلیارد یورو برای کل سال 2023 می رساند.
به گزارش فولاد ایران، این سرمایه گذاری که بیشتر آن توسط خودروسازان بزرگ آلمان انجام می شود، علیرغم هشدارهای دولت اولاف شولز در مورد خطرات ژئوپلیتیکی فزاینده انجام می شود. مرتبط با بازار چین اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در کسب و کارها در سراسر اتحادیه اروپا خواسته است تا در برابر بزرگترین اقتصاد آسیا "احتیاط" کنند. بسیاری در اروپا نگرانند که رهبران تجاری آلمان از جنگ اوکراین درس نگرفته باشند، جنگی که درگیری خطرناک آن با روسیه و اتکای بیش از حد آن به گاز روسیه را آشکار کرد.
ترس این است که تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در تنگه تایوان میتواند برای بسیاری از شرکتهای آلمانی با روابط گسترده و عمیقتر با چین فاجعهبار باشد. همچنین میتواند آلمان را از بسیاری از ورودیها و مواد خام مورد نیاز در تولید همه چیز، از مواد شیمیایی گرفته تا سلولهای خورشیدی و باتریهای خودروهای برقی، محدود کند.
وابستگی آلمان به واردات چین به ویژه در مورد فلزات کمیاب مانند اسکاندیم و ایتریم زیاد است. کارشناسان می گویند بسیاری از دلارهای سرمایه گذاری، سود سرمایه گذاری مجدد است که در چین به دست می آید. تحقیقات موسسه تحقیقات اقتصادی کلن IW Köln نشان داده است که بیش از نیمی از سود ۱۹ میلیارد یورویی شرکتهای آلمانی در چین در سال گذشته در آنجا سرمایهگذاری مجدد شده است. آنها گفتند که افزایش سرمایه گذاری مستقیم آلمان منعکس کننده استراتژی جدید "در چین، برای چین" است که توسط شرکت هایی مانند فولکس واگن با هدف انتقال تولید بیشتر به یکی از بزرگترین بازارهای خود دنبال می شود.
دولت شولتز اولین استراتژی آلمان را برای چین اتخاذ کرد، طرحی که بر نیاز بزرگ ترین اقتصاد اروپا به «ریسک زدایی» روابط خود با چین بود. شولز در حالی که اصرار داشت که با ایده "جدا کردن" آلمان از چین و قطع کامل روابط مخالف است، به شرکت ها هشدار داد "تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهند". این استراتژی از شرکتهای آلمانی میخواست زنجیرههای تامین و بازارهای صادراتی خود را به دور از چین متنوع کنند و بنابراین آسیبپذیری کشور را در برابر شوکهای خارجی کاهش دهند.
تجارت پیشنهادی اتحادیه اروپا چین تعرفههای خودروهای برقی بروکسل را با شکایت سازمان تجارت جهانی به چالش میکشد، اما تاکنون شواهد کمی مبنی بر توجه شرکتها - به ویژه خودروسازان بزرگ - به توصیههای دولت وجود داشته است.
منبع: فایننشال تایمز