به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی در مورد تقاضای نفت چین از بین نمی رود

پایگاه خبری فولاد ایران- مشکلات اقتصادی و بحران املاک چین بر میزان تقاضای جهانی نفت و انتظارات رشد در سال جاری تاثیر گذاشته و افزایش قیمت نفت خام را محدود کرده است.
کاهش رشد چین همچنان بر احساسات بازار تأثیر می گذارد، حتی در حالی که قیمت نفت هفته گذشته افزایش هفتگی داشت، که به دلیل کاهش نرخ فدرال رزرو و تنش های ژئوپلیتیکی تقویت شد.
به گزارش فولاد ایران، علیرغم برخی خوش‌بینی‌های جدید در پی کاهش شدید فدرال رزرو، نگرانی‌ها در مورد چین از بین نمی‌روند. مصرف سوخت چین تا کنون در سال جاری در بحبوحه رشد اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار و بحران املاک کمرنگ شده است که همچنان تقاضای سوخت را کاهش می دهد.
کندی در چین ممکن است فراتر از کوتاه مدت باشد. تحلیلگران بر این باورند که تقاضای سوخت جاده ای به دلیل افزایش مصرف خودروهای الکتریکی و سهم فزاینده LNG به عنوان سوخت در حمل و نقل، طی یک سال به اوج خود می رسد.
اوپک پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال 2024 را با اشاره به نگرانی‌های چین کاهش داد. اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت در ماه سپتامبر، انتظار دارد تقاضای جهانی در سال 2024 به میزان 2.03 میلیون بشکه در روز رشد کند که کمتر از برآورد قبلی خود از رشد 2.11 میلیون بشکه در روز است.
آژانس بین المللی انرژیIEA  همچنین در گزارش ماهانه خود در این ماه اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت به طور قابل توجهی کاهش یافته است و به دلیل کاهش سریع مصرف چین، تنها 900000 بشکه در روز در سال 2024 تعیین شده است. آژانس برآورد رشد خود را 70000 بشکه در روز نسبت به ارزیابی ماه گذشته کاهش داد.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت، اعلام کرد: رشد تقاضای جهانی نفت در نیمه اول سال 2024 تنها 800 هزار بشکه در روز سال به سال بود که پایین‌ترین نرخ رشد از سال 2020 تاکنون است.
به گفته این آژانس مستقر در پاریس، محرک اصلی رشد کند، "کاهش سریع چین" بوده است، جایی که مصرف نفت به صورت سالانه برای چهارمین ماه متوالی در ماه جولای به میزان 280000 بشکه در روز کاهش یافت.
این آژانس با اشاره به چین، پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت این کشور در سال جاری تنها 180 هزار بشکه در روز افزایش یابد، «زیرا رکود اقتصادی گسترده و جایگزینی سریع نفت به نفع سوخت‌های جایگزین بر مصرف تأثیر می‌گذارد».
تقاضای نفت چین در حال حاضر به شدت در حال انقباض است و در ماه جولای سالانه 1.7 درصد یا 280 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد که در آینده، دیگر اقتصادهای آسیایی در حال ظهور، به ویژه هند، به عنوان محرک های تقاضای جهانی نفت پیشتاز خواهند بود.
این تنها آژانسی نیست که از چرخش سریع به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی حمایت می‌کند که تغییر ساختاری در تقاضای نفت چین به دلیل جذب سوخت‌های جایگزین جاده‌ای را پیش‌بینی می‌کند.
مدیران صنعت نفت در کنفرانس APPEC در سنگاپور در اوایل ماه جاری اعلام کردند رشد تقاضای نفت چین به دلیل عملکرد ضعیف‌تر اقتصادی و تغییر به سمت خودروهای الکتریکی و کامیون‌های با سوخت LNG کاهش یافته است.
راسل هاردی، مدیر عامل بزرگترین تاجر نفت مستقل، گروه ویتول، گفت: «احتمالاً مصرف بنزین امسال یا سال آینده در چین به اوج خود خواهد رسید. این به این دلیل است که ناوگان به آرامی به سمت خودروهای الکتریکی تغییر می کند.»


منبع: Oilprice

۴ مهر ۱۴۰۳ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۱۳۷
کد خبر : ۷۰,۹۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید